ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ruth Johansson Deje  (läst 496 gånger)

1999-03-07, 21:32
läst 496 gånger

Krister Levander

Hej !
Jag söker efter Ruth Johansson från Deje i Värmland. Hon hade minst två systrar, troligen Hanna och Berta. Fadern var bruksarbetare. Ruth gifte sig i Boston med min Farfar, Adolf Levander och flyttade senare till hans (och mitt) föräldrahem på gotland.
 
Mvh
Krister Levander

1999-03-08, 18:15
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Krister!
Bruksorten Deje ligger i Nedre Ulleruds socken, det kan vara en utgångspunkt.  
Du har väldigt vaga uppgifter, och för att öka sannolikheten för att finna Ruth, så bör du kanske först söka henne på Gotland. Genom att hon var kyrkobokförd där finns hennes födelsetid och födelseort bokförd i församlingsboken för den gotländska församling där hon var bosatt. Med hjälp av detta så finner du säkert henne lätt i Nedre Ulleruds födelsebok.

1999-03-08, 18:52
Svar #2

Krister Levander

Okej !
Tack ! Hur lägger jag vantarna på Nedre Ulleruds födelsebok ? Hon bör vara född på sekelskiftet ungefär..

1999-03-08, 22:08
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag tror att du missförstod mig. Vad jag ville ha sagt är att nyckeln till att hitta Ruths födelsenotis i Nedre Ullerud är att hitta hennes födelsetid och födelseort genom kyrkobokföringen där hon var bosatt som vuxen.
Det verkar inte som du känner till hur man går till väga när man söker en persons födelsenotis. Hur du lägger vantarna på en födelsebok, och andra grundläggande moment finns beskrivet på Rötters sidor för nybörjare. Jag föreslår att du studerar dem, och sedan för det första söker ta reda på Ruths födelsetid genom den församling hon var kyrkobokförd i som vuxen, för det andra beställer hem rätt födelsebok från SVAR via ditt kommunbibliotek.
Du kan naturligtvis beställa mikrofiche från SVAR genast, men eftersom du verkar ha så magra uppgifter får du mycket svårt att hitta rätt person.

1999-03-09, 09:20
Svar #4

Krister Levander

Det är inget problem att hitta hennes födelseår, sedan vänder jag mig alltså till svar för att beställa mikorfice genom svar. Det var det jag menade med vantarna Tack för hjälpen !!
Mvh Krister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna