ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resande f. 1753  (läst 345 gånger)

1999-02-08, 17:20
läst 345 gånger

Utloggad Gudrun Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 17:45
    • Visa profil
Har någon av alla er intresserade forskare i Värmland sett en födelsenotis , troligen i sept. 1753 på en gosse, OLOF CHRISTIAN.Jag räknar med att han tillhör de resande och enda ant. om hans födelseort är Värmland.  Som vuxen är hans familjenamn NORD men han kan ju ha hetat ngt. annat tidigare.

1999-06-12, 02:29
Svar #1

Anita Mikkelsen

Om din slekt er av reisende, lurer jeg på om du har hørt om fam. Eriksen :
Emeline f.1885
Amalie f. 1887
Einar f. 1889
Martin f.1894
Nils Fredrik f. 1896
og Kali Eugen f. 18.11.1899
 
Foreldrene var:  Anton f.1856 (han var Skimager ) og Karen f.1854.
Jeg tror det var hans hustru som var av reisendes folk.
Jeg er deres oldebarn og har netopp begynt med gransking av mine røtter.
Tar gjerne i mot tips.
LYKKE TIL VIDERE.

2000-07-02, 21:06
Svar #2

Birger Eriksson

Min släkting Lars Eriksson (f 1814 i Gbg) anges som tattargossen vid 14 års ålder i Väse, Värmland. Jag har inga uppgifter om föräldrar men han verkar stadigvarande hos torpare Jan Olsson, Munkhättan(Prästegården) i Väse. En notis säger at han upptogs av Jan vid 3 års ålder (ej helt säker på texten).
Vet någon om det fanns resande som lämnade sina barn, eller hur denne Lars annars kan ha hamnat på ett torp i Väse?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna