ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Jönsson f.2/5 1840 Kärnberg, Nyskoga  (läst 349 gånger)

2000-02-12, 11:21
läst 349 gånger

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om mon mormorsfar,Per Jönsson född 2/5 1840 i Kärnberg,Nyskoga. Han flyttade till Ådalsliden 1875. Han hade en äldre syster som hette Ingeborg född 23/4 1838 som jag tror bodde kvar på hemstället Kärnberg.Om det finns någon som har några upplysningar om var Per Jönsson befann sig före 1875 så skriv gärna en rad. Mvh Anita Berglund

2000-02-28, 04:58
Svar #1

Utloggad Anita Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillägg till ovanstående: Per Jönsson befann sig 1861 hos bonden Per Persson(f4/1 1824)Degerberget,och står då som dagkarl.Därefter är han försvunnen i rullorna till 1865 då han står som lösdrivare.Mellan 1866 och 1869 är han åter försvunnen (och även Per Persson)på okänd ort tills man åter hittar honom 1869 där han står som dömd till 4 års straffarbete den 19/11. Det finns inga uppgifter var han befann sig under de försvunna åren men det sätter onekligen fantasin i rörelse. Var han på tvångsarbetsanstalt eller möjligtvis i fängelse? Om någon kan ge mig någon form av tips eller vägledning blir jag mycket tacksam. Mvh Anita Berglund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna