ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mästersvennen Olof Eliasson, Fryksände  (läst 329 gånger)

1999-03-18, 00:16
läst 329 gånger

Elaine Löfgren

Min fffff Olof Eliasson f.ca.1742 dyker upp på Oleby bruk 1761, som dräng hos mästersmeden Lars Olofsson Ekman f 1721 (g.m. Sara 1721). Olof gifter sig 1767 med Ingeborg Jonsdr från Vasserud.
Hennes farssläkt har suttit på Vasserud sedan slutet av 1500-talet (åtminstone). Olof arbetar hela livet på Oleby och Torsby bruk. 1770 var han i Stöpafors. Men, varifrån kom Olof? Har någon sett honom? Kanske är han från Norra Råda. Jag tror mig ha hittat hans födelsenotis, men kan inte koppla babyn till smeddrängen 20 år senare.

1999-04-18, 16:34
Svar #1

Kerstin Björn

Hej!
 
Jag har en fmffmff Elias Christoffersson gm en Maria Danielsson. Elias arbetade på Uddeholms hammare. Födelseår för båda saknas i de papper jag har fått.  
Ett av deras barn hette Jan Eliasson ( gm Marit Persdotter f 1752 ) och var född 1753. Han var bosatt på 'Hästhaget', Norra Råda.  
Elias var väl kanske inte ett helt ovanligt namn, men jag hoppas ändå att detta kan vara till någon hjälp.
 
hälsningar
Kerstin Björn

1999-07-30, 11:05
Svar #2

Gunilla Önnberg

Till Elaine!!
jag har fått ett telefonsamtal från Börje Olsson, Karlstad.  
Olof Eliasson kan vara bror till Anders Eliasson Löfstrand, Ekshärad.
Anders gifter sig med en änka till Lars Björsson 1773 i Vasserud.
 
MVH Gunilla Önnberg

1999-08-09, 19:12
Svar #3

Elaine Löfgren

Kerstin, tack för förslaget, men det är fel Elias.
Dock tror jag att Uddeholmshyttan var arbetsplats för min Olof Eliassons far. Om jag är rätt ute så heter han Elias Andersson. Vilket skulle bevisas.
Elaine
 
Gunilla, ja,Börje har rätt. Denne Anders är helbroder till den Olof jag funnit i N.Råda FöB.Eftersom böcker saknas kan jag inte följa min Olof bakåt till ev. födelse i N.Råda. Jag tror ändå att jag är på rätt spår. Jag trodde Löfstrand var en plats, Loffstrand i Ekshärad.Det står Löfstrand i vigselnotisen 1773 då Anders gifter sig med enkan Ingeborg Nilsdr. I Ekshärad A1:4 arbetar drängen Anders Eliasson vid Norra Loffstrand. Han har också arbetat i Stakerud innan han flyttar till Vasserud och gifter sig med enk. Ingebor Nilsdr. i Vasserud.1778 är han dopvittne åt Olof Eliassons barn Maria.  
Gunilla, vi pratade i telefon förra året om forskningsresultat som din förening fått från någon. Finns det någon gårdsforskning om Vasserud där, och kanske också Skalleby. Två bröder ägde en gång i tiden dessa gårdar. Det skulle hjälpa mig mycket och var fantastiskt intressant om jag på ett eller annat sätt kunna få ta del av materialet.
Elaine

1999-08-09, 20:23
Svar #4

Gunilla Önnberg

Det finns olika hemmansforskningar som är gjorda av Astrid Eriksson och Holger Önnberg, Astrids material har Torsby Finnkulturcentrum köpt in och jag håller på att renskriva dem och Holgers material har min man skänkt som kopior av till föreningen. Du är välkommen att komma upp och titta i materialet.
Hälsningar Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna