ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Martin Andersson, konstmålare  (läst 862 gånger)

2001-08-05, 00:22
läst 862 gånger

Anita Björkman

Hej,
Känner att jag går bet på det här, och undrar om nåm kan hjälpa mig.
1916 föddes min mormor i Oslo av Kristina Emilia Nilsson,(f. 16/8-1884)från Bråne Glava, där hon adopterades bort till ett norskt par.  
 
Det enda vi vet om hennes far var att han heter Martin Andersson(möjligen Andersen) och var konstmålare. Enligt vad min mormor fick reda på av sin biologiska mor senare, var att han dog innan de hann gifta sig. Alltså 1915/1916, förmodligen i eller i närheten av Arvika.
 
Nu kan det ju förstås vara så att han inte alls dog, men att det var bekvämt för Kristina att förklara det på det sättet.
 
Är det någon som har hört talas om en konstnär/konstmålare med det namnet?
Vet inte hur jag skall komma vidare med det här...

2001-08-05, 08:33
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag antar att du har kollat i Svenskt konstnärslexikon (Malmö 1952-67)? Annars kan han ju finnas där.

2001-08-05, 10:56
Svar #2

Anita Björkman

Hej Jonas,
 
Tack för ditt svar. Jag vet inte om jag tittat i just den boken, men jag var på biblioteket och läste i liknande böcker utan framgång.
 
Jag vet ju inte om han var känd heller. I min mormors födelseattest står det bara Martin Andersen, kunstmaler. Han bodde i Arvika, så vi gissar på att det skall stå Andersson, men attesten var skriven i Norge, därav stavningen.
 
Det fanns förstås en konstnär på den tiden med det namnet, men har var inte målare, han var keramiker. Och han dog inte 1915-16.
 
Nu tar jag förstås det med hans död med en nypa salt, förklaringen att de skulle gifta sig och han dog innan kan vara ett sätt att förbigå en mer pinsam sanning på den tiden.

2001-08-05, 12:29
Svar #3

Peter Funke (Fun)

Det fanns en konstnär som hette Martin Nilsson och som räknades till Rackstakretsen ungefär vid den tiden. Nilsson var från Kristinehamn. Martin N. dog dock inte så tidigt, men kan kanske vara värd en koll, med tanke på förnamnet?

2001-08-05, 21:52
Svar #4

Anita Björkman

Hej Peter,
tack för svaret. Jag behöver nog dock matcha både för och efternamn, då det är det enda jag har att gå efter. Tyvärr har jag ju inget födselsdatum.
 
Det fanns ju förstås en annan Martin Andersson i Rackstad som var keramiker. Har haft mina funderingar att det kan vara han, att det står fel i födelseattesten. Det kan kanske vara så att Kristina uppgav konstnär som yrke, men det blev uppfattat som målare, därav kunstmaler. Då hon födde i Norge kan det ju ha uppstått språk-missuppfattningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna