ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lovisa Ersdotter född 1831 i Visnum  (läst 385 gånger)

2003-03-01, 18:07
läst 385 gånger

Anna-Karin Johansson

Enligt en senare hfl så sägs Lovisa Ersdotter vara född 1831-04-28 i Visnum. Hon bodde sedan i både Visnum och Rudskoga. Finner henne inte vare sig i Visnums eller Visnum Kils födelseböcker.
 
Tacksam för tips och hjälp att finna hennes föräldrar.

2003-03-02, 12:03
Svar #1

Utloggad Anders Hahne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2013-02-12, 00:46
    • Visa profil
Det föds en Lovisa Eriksdotter i Skottlanda soldatboställe, Rudskoga den 28. juli 1831 (siffrorna 4 och 7 är ju ganska lika).  Föräldrar: soldat Erik Persson Skotte och Stina Eriksdotter.
 
m v h
Anders Hahne

2003-03-02, 14:18
Svar #2

Anna-Karin Johansson

Anders, jag vet inte hur jag skall tacka dig!
 
Lovisa har varit en 'förlorad länk' då det känts som att söka en nål i en höstack. Har nu gått igenom hennes liv i hfl och kontrollerat att det är rätt Lovisa. Ser också att det slarvats med uppgifterna i kyrkoböckerna. Dels så står det i hfl hela vägen att hon är född 28/4. Sedan har man i kyrkboken skrivit moderns hemsocken Visnum och sedan bara 'dito' på barnen som ju kommer under. Detta 'dito' syftar på faderns hemsocken Rudskoga men det var ju inte lätt för kommande präst att veta. Så när jag kommer in via hennes dotter (min farfars mor) så ser det ut som att hon är född 28 april i Visnum.
 
Tack vare din hjälp så lossnar det förhoppningsvis i denna tidigare hopplösa linje.
 
/Anna-Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna