ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Gustaf Hjerpes grav i Lysvik skall sättas bort....  (läst 282 gånger)

2005-08-01, 05:55
läst 282 gånger

Gunilla Jonsson

Det gäller min mormors mor och far, Lars Gustaf Hjerpe, f 1865-07-10 i Lysvik, d 1938-02-19 i Lysvik.
Han var den sista smeden , av Hjerparna på Lövstaholmsbruk i Lysvik, och han härstammade i rakt nedstigande,  ifrån den första Hjerpen, smeden Sven Hjerpe, från Lungsund.
Hans hustru var Kristina Persdotter f 1873-04-05 i Strandtorp, Lysvik, d 1955-04-17 i Lysvik.
 
När min mor och jag kom till Lysviks kyrkogård för några dagar sedan, så talade vi med kyrkogårdsförvaltningen, och de anhöriga som fanns kvar , hade  sagt till om att denna grav skall tas bort.
Min mor , hennes syster och jag tycker att detta är fel , efter så kort tid, men de andra anhöriga som finns kvar är inte beredda att förlänga gravvården.
Att en gravvård skall tas bort efter 50 år, är väl för tidigt?
När försvinnner spåren efter en människa?
 
Att det blir mindre och mindre anhöriga, som kan gå ihop och förlänga en gravvård, kan det väl bli, för ju längre  man har en grav, så minskar ju antalet anhöriga, men efter 50 år?
 
Vi var även och tittade på de stenar som hade satts bort, och endel var relativit nya,men borttagna och bortglömda, det var sorgligt att se.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna