ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagerlöf  (läst 719 gånger)

1999-02-22, 21:10
läst 719 gånger

Kurt Åkerlind

Jag undrar om någon forskat i Lagerlöfs-släkten, men utanför Selma Lagerlöfs familj. Det finns ju många Lagerlöf i Värmland. Är intresserad av:
Erik Johan Lagerlöf, f. i Kristinehamn 18.05.1855 gifte sig med Maria Persdotter i Gunnarskog 1880 och familjen bodde i Gunnarskog till 1883 då de flyttade till Kristinehamn.

1999-02-22, 22:50
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släkten Lagerlöf har varit med i Svenska Släktkalendern åtta gånger, första gången 1912, och senast 1978, så du kan ju se efter om de du söker finns med där. Det finns nog fler släkter Lagerlöf också, känner själv till en liten sådan släkt från Hästholmen i Östergötland.

1999-12-09, 08:44
Svar #2

Måns Lindkvist

Hej Kurt Åkerlind,
genom en bekant till mig som släktforskat känner jag till en Johannes Lagerlöf f.1823 i Visnum socken i Värmland gift med Sara Maria Svan som 1853 födde en son som kom att heta Jan Fredrik Lagerlöf. Johannes hette tidigare Larsson i efternamn och var sadelmakare. Av någon anledning(som var vanligt på den tiden) bytte han namn till Lagerlöf.
Vi pratar kanske inte om samma person men vill du ha reda på mer fakta så har jag det.
Mvh Måns Lindkvist

1999-12-10, 01:07
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hemförsamling: Kristinehamns
 Hemort: 8:de Qvarteret Slottet
 Kontrakt: Wisnums
 Län: Värmlands
 
 Födelseår: 1855
 Födelseort:  
 Födelseförs: Visnum, Verm l
 
 Yrke: Mek.Arb.
 Titel:  
 
 Civilstånd: G
 Kön: M
 Familjest:  
 Famstkod: F
 
 Hushåll nr: 971
 Familj nr: 1
 
 Frånvaro:  
 Övrigt:  
 
 SVARvolym: 000321  Kort nr: 12
 Sida: 71  Rad: 37
 
Barn:
Erik Gustaf f. 1881
Gustaf Adolf f. 1886
Selma Maria f. 1889
 
Enl. Folkräkningen 1890

2000-03-26, 19:12
Svar #4

Kurt Åkerlind

Måns Lindkvist och Jill Raneryd
 
Ursäkta dröjsmålet med svar, men har inte varit inne här på en längre tid. Tack Måns för Din upplysning om Johannes Lagerlöf, men som Du själv skrev så är det nog inte rätt Lagerlöf.
 
Däremot Jill så är det helt rätt personer som Du anger i Ditt svar. Alla dessa uppgifter och lite till har jag redan. Vad jag nu önskar är att komma i kontakt med någon Värmlandforskare som har uppgifter om sonen Gustaf Adolf Lagerlöf. Kanske känner Du Jill någon som kanske kan veta mera om detta.
 
Mvh/Kurt Åkerlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna