ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kajsa Persdotter, Norra Ny, Åstrand  (läst 386 gånger)

2000-09-02, 14:47
läst 386 gånger

Utloggad Birgitta Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker efter min farmors mormor som skall ha hetat Kajsa Persdotter född 1815 i Åstrand, Norra Ny, Ekshärad. 1890 skall hon ha varit änka med två barn. Vem hon var gift med vet jag inte heller så det skulle vara roligt om någon visste något om dessa personer.

2001-08-11, 10:18
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Birgitta,
 
Jag har just nu en bok hemlånad som har varit mycket matnyttig för min del. Den heter Övre Älvdalen av Joh.Ericksen från 1954 och handlar om Norra Ny och Nyskogas byar, gårdar och folk.
Där hittar jag uppgifter om Kajsa Persdotter f 1815 som kan vara den du söker:
 
Kajsa Persdotter bodde på ett nedlagt torp kallat Lokbacken i Åstrandsnäs i Åstrand. Hon var född i S.Skoga i Ekshärad.  
Gift med
Olof Persson f 1810 i N.Råda.
Barnen heter Gunilla, Anna, Per, Karin, Stina och Olof.
 
I Folkräkningen 1890 finns hon med som änka.  
De hemmavarande barnen är Olof Olsson f 1862 och Stina Olsdotter f 1859.
 
Mvh  
Anita Berglund Eriksson

2001-08-13, 18:27
Svar #2

Birgitta_n2@hotmail.com

Tack Anita
Om du bara visste vad lycklig jag blev när jag läste detta.  Stina är min farmors mor. När du skrev Lokbacken så visste jag att det var rätt, jag tillbringade mina sommrar där som liten.  
Jag ska på biblioteket i morgon och se om boken finns här i Gävle.  Än en gång ett stort TACK
 
Mvh
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna