ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Bergström, Nohlby  (läst 219 gånger)

1999-12-28, 08:27
läst 219 gånger

Lars Hagström

Jag har kört rejält fast på mina förfäder ifrån Nohlby, troligtvis boende på Bergströms-torpet. Det handlar om Jonas Bergström som enl. anteckningar i Skallsjö dit han kommer 1849 är född 1798-08-20. Han är gift med Carin Pehrsdotter f. 1820-11-06 och som dör i Skallsjö 1860-07-22. Dom har barnen Johannes, Anders, Nils Fredrik, Carl Herman, Augusta samt min David som föds här i Skallsjö 1856. I samband med dessa Bergströmares entre i Skallsjö åtefinnes också från Nohlby Maria Bergström. f.1816 med sin make Sven Granström f. 12822.
 
Jag är mycket intresserad av att få veta varifrån Bergströmarna emanerar. En mening som hävades i vår släkt var att dessa var valloner och helt enkelt bytte namn till något mer svenskt. Anledningen till att dom kom till Skallsjö församling, läs Floda, var att vi mellan 1738-1858 hade ett järnbruk p g a rik tillgång på skog.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna