ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon i Rangedal  (läst 518 gånger)

2004-02-18, 01:17
läst 518 gånger

Micke Östlund Växjö

Hej!
Jag undrar om någon här forskar kring Jon i Rangedal eller de Värmlandsförfattare som är i släkt med denna man?
 
Jon i Rangedal är även min anfader, fast jag härstammar från hans sondotter Anna Eriksdotter Erici medan Värmlandsförfattarna härstämmar från Annas bror Benedictus Erici.
 
I alla fall ... jag har en fotostatkopia av ett vanligt maskinskrivet papper i min ägo, som ursprungligen kommer från min pappas numera avlidna faster (avliden i december 1990), där Jon i Rangedals riktiga (?) namn finns. Han påstås ska ha hetat Johannes Nicolai Räf och skulle varit född ca. 1450 och hans far skulle ha hetat Nicolaus.  
Finns det någon annan som har de uppgifterna eller vet var de kan komma ifrån?
Tyvärr avled min pappa midsommar 2002, så jag kan ju inte fråga honom.
 
I Karlstad stifts herdabrev (tryckår 1965) finns uppgiften att Jon i Rangedal eventuellt skulle kunna vara identisk med en Herr Jon Raeff från Rångedala i Västergötland och visst kan det ju vara så, för Raeff och Räf verkar ju vara ungefär samma namn. Dessutom låter ju Rångedala och Rangedal ganska lika varandra. Men skulle det kunna vara Ramdal i Blekinge? Många med namnet Räf kommer ju från denna socken.
 
Slutligen, Jon i Rangedal påstås ha varit gift med en engelska. Jag är inte så bra på hur livet var för 600 år sedan men hur vanligt var det egentligen att man var gift med en kvinna från England? Och hur blev man kyrkoherde (Jons yrke)? Blev man utsedd till detta pga börd eller var man tvungen att ha en utbildning? Kan Jon ha blivit utbildad i England och där träffat sin fru?
 
Det var kanske många olika slags frågor, men kanske det finns någon med svar ...???

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna