ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hwass, Anders f. 1723 vid Uddeholm, d. 1772 i Glasfors, Glava  (läst 642 gånger)

2001-02-11, 16:44
läst 642 gånger

Utloggad Harriet Hellberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 02:25
    • Visa profil
Hej
Jag heter Harriet och släktforskar i min mormors fars släkte Hwass i Värmland, där han var född.
Enligt Per Anders Fogelströms roman Komikern i avsnittet Epilog i Östhammar sidan 300 längst ner, står att ”På faderns sida var hon, liksom Fredrik, av Vallonsläkt” ( denna del handlar om min mormors kusin Hildegard Hwass, som blev gift med Fredrik Deland, släkting till författaren?)
Enligt en skrift av Emanuel Bergman som jag hittade på http://www.abc.se/~m225/litteratur/hembygd/Thorbjornhwass.html (bror till Hildegard och kusin till mormor) så står det att han” på fädernet tillhörde en Vallonsläkt vars förste kände medlem hette Anders Wass och var hammarsmed ………”” osv.(slutligen Mästersmed enligt mina egna papper.)
I slutet står en fotnot om Anders Wass att ” enligt Bruzelius var den förste kände medlemmen av släkten hammarsmed på Borgviks bruk och hette Leonard Hwass………….”  
Enligt de uppgifter jag har fått av en släkting, så hette Anders Wass f. 1723 föräldrar Lennart Jonsson och Maria Jeansdotter, inga födelse eller döddata finns angiven på de papper som jag har fått.
I ett handskrivet brev som jag också har fått står att läsa att föräldrarna heter Linnart Jeansson och Maria Jeansdotter eller Jonsdotter och denna person har letat fram detta i födelseboken för Norra Råda för åren 1725-1730. I den boken finns uppskriven ännu ett barn till dessa Annika född 23/7 1727 i  Norra Råda.
Ja, detta har väl egentligen inget med min efterlysning att göra, men jag kunde inte låta bli att ta med detta, hammarsmedes och mästersmedssläkte kan de ju vara utan att vara av Vallonsläkte, trots att det är ”sagt” så. Å andra sidan så kanske de är av Vallonsläkte också, skriver man en sådan sak så tycker jag att källhänvisning ska finnas med.  
Nu till min efterlysning
 Har någon forskat på henne, eller har henne som ingift släkting?
Annika Andersdotter ((H)Wass?)f. 23/7 1727
 
1. Erik Andersson (Hvass) född 1751 16/8  vid Allströms bruk, Alster
2. Cajsa Maria Andersdotter (Hvass) född 1754  4/2  vid Glasfors, Glava(dop samma dag)
3.  Petter Andersson (Hvass) född 1757 13//2 i Glasfors, Glava  
4.  Maria Andersdotter född 1761 26/9 samma ort  
5.  Catharina Andersdotter (Hvass) född 1763 7/10 samma ort
6. deras bror Anders Hvass är den som jag härstammar från och därför behövs inga uppgifter framåt i tiden
Föräldrar till ovanstående var Anders (H)Wass född född 1723 vid Uddeholm, Norra Råda och blev slutligen mästersmed  i Glasfors, Glava. (det är inte därifrån de har fått namnet Hvass!)
Samt Margareta Eriksdotter f. 1727 24/12 i Forsnäs bruk Alster.
Finns det någon som släktforskar på samma släkt vore jag tacksam om jag finge lite hjälp eller ledtrådar på ex. källhänvisningar i husförhör, dop, vigsel, födsel och dödböcker.
Någon av ovanstående kanske till och med är ingift i någons släkt.?
 
Med hälsningar och tack på förhand
Harriet Hellberg
Harriet_hellberg@yahoo.se

2001-04-10, 21:24
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Jag tror att Du är ute efter hammarsmedsmästaren Anders Andersson Hvass fr. Gammalkroppa. Han är svärfar till spiksmedsmästaren Erik Nilsson Stake på Stömne bruk (S) . Jag sitter just nu på jobbet så jag har inte alla uppgifter med mig men maila mej gärna så skall Du få vad jag vet om Hvass i Värmland.
 
Peter Borg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna