ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hulda Sjögren, Karlstad, född 1840-talet(?)  (läst 513 gånger)

1999-11-19, 21:54
läst 513 gånger

Per Ahlenius

Hulda Sjögren var förlovad med min släkting Claes Ahlenius f1844. Claes dör 1883-11-08 inte långt före ett planerat giftermål med Hulda Sjögren. Jag vet inte mycket om Hulda. Jag har några bevarade beklagande brev från tiden kring Claes död, men de ger inte mycket personinformation. Hulda bor förmodligen i Karlstad. Vet någon något mer?

1999-11-22, 12:15
Svar #1

Utloggad Carolina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-05-30, 04:30
    • Visa profil
Hejsan,
 
Jag har sökt efter din Hulda Sjögren i folkräkningen 1890 för Värmland som finns tillgänglig på internet http://www.foark.umu.se/folk/s/  
Där kan jag dock inte hitta någon med det namnet, så förmodligen har hon dött eller lämnat Värmland för 1890.
 
//Carolina

1999-11-22, 20:33
Svar #2

Per Ahlenius

Tack Carolina! Jag har noterat Dina rön. Kanske flyttar Hulda från Karlstad för sitt uppehälles skull någon annan stans.
 
En liten kuriositet kan jag berätta om Huldas fästman Claes. Han bor i Göteborg och ska flytta till Karlstad när han dör. Han är noterad i Karlstads moderförsamlings dödbok 1893-11-08. Flyttningslängden noterar dock Claes flyttning från Göteborg till Karlstad den 1893-11-09, alltså en dag efter dödsdagen. Men! Claes dog i verkligheten i Hagfors, sannolikt på affärsresa som handelsagent. Det sistnämnda vet jag genom bevarade brev.
 
Med vänlig hälsning Per Ahlenius, Vänersborg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna