ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göran Beckman från Alster  (läst 745 gånger)

2000-05-15, 22:00
läst 745 gånger

Leif Hagberg

Vid lysningen 1752 uppgavs att mjölnaren G.Beckman var från Alster, och enl Nordmarks Hfl A1:3 var han född 1728, men var??

2000-05-15, 22:31
Svar #1

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Leif!!
Vart skedde lysningen? I Nordmark? Jag har en ana Elias Bäckman som också anges vara född i Alster alt. Nyed  som jag letar anor på och har dammsugit nästan hela Värmland efter Bäckman. Titta under efterlysningar:Johan Beckman f 1740.under Värmlands rubrik.På Arkivcentrum i Karlstad har de bra listor över personer med släktnamn före 1800. Där finns i vilka Hfl:er personerna finns antecknade. Jag skall kolla vad det står om din Göran.(Har inte lagt in dem i datorn) Har du sett någon Elias *1756??
MVH/Marianne

2000-05-16, 20:21
Svar #2

Leif Hagberg

Hej Marianne!
Lysningen för Göran Beckman och hans Stina Nilsd från Nordmarkshyttan ägde rum i Nordmarks kyrka. De fick minst sex barn, tre av barnen dog tidigt. Göran var min mm fm mm f. Något svar till din Elias har jag inte. Men någon Beckman tror jag mig ha sett någonstans ganska nyligen men vart kommer jag inte ihåg just nu.
MVH/Leif

2000-05-17, 20:12
Svar #3

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Leif!
Har du sett dessa böcker som jag berättade om? Jag har kopior på två sidor, och där finns bara Göran med i Nordmark AI:4, sid.28-AI:5, sid.20 och 56-AI:6, sid.107
Skall kolla dödbokens avskrift på måndag när jag är på Arkivcentrum.Jag har kollat med Kjell Åberg och enligt honom kan Sven Myhl ha lösningen på denna gåta. Kjell har lovat höra av sig till mig när han fått besked.En sak kan ju vara om Elisabeth Thorsell kan ha sett något i sina djupdykningar i böckerna i Nordmark, eller om det kan vara så enkelt att de kom från Brattfors, där inga böcker finns kvar??
MVH/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna