ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gabrielsson Axelbom och Johan Andersson - soldater  (läst 216 gånger)

2001-01-14, 22:52
läst 216 gånger

Hugo Eugen Björklund

Kan nogen hjælpe mig, jeg er dansk af svensk afstamning og søger 2 svenske soldater fra Store Nordiske Krig, eller mere nøjagtigt 2 svenske soldater i dansk fangenskab efter Tönningens kapitulation i 1713/14.
 
Soldat 1: hedder Nils Gabrielsson Axelbom f. 1683/84, han dukker op i Danmark i 1718, hvor han får foræret et gadehus af sin kommende svigerfar. Han ernærer sig som skrædder, bliver gift i Danmark, får børn og dør i Danmark.
 
Soldat 2: hedder Johan Andersson f. 1685 i Ås. Han dukker op i Danmark i 1718 i forbindelse med en opgave som fadder. Han ernærer sig som gårdmand, bliver dansk gift, får børn og dør i Danmark.
 
Et familierygte vil vide, at Joh. Andersson blev ridefoged, blev afskediget og dukkede op i Danmark. (hvilket godt kunne lade sig gøre som fange)
 
Af flere årsager mener jeg de tilhørte Lif-kompagniet i Närke-Värmlands regemente, senere roteret til Värmlands regemente.
 
Navnet Axelbom er fundet i Sunne omkring 1760, nemlig Nils Månsson Axelbom f. 1740 d. 1798 - 50 år gammel (?) iflg. Hfl. Sunne AI:18 side 47 og muligvis side 34. Det kan jo betyde, at nævnte Axelbom er en efterslægt til en bror eller andet af min Axelbom.
 
Desuden har jeg fundet stedet Ås i samme område, så de kommer nok fra samme sted, fra samme kompagni, fra samme slag og fra samme fangelejr.
 
Ö.Emtervik sogn i S.Ås - rote 17; N.Ås - rote 18
der var i alt 20 roter i dette område.
 
Sunne - Ås - rote 29 eller en af de i alt 54 roter i dette distrikt, eller
 
i V.Emtervik, hvor der var 7 roter, alle sammen til Lif-kompagniet.
 
Den sidste lille oplysning er, at de begge blev gift i Danmark under krigen, hvilket krævede et frejdbevis fra den lokale præst om, at de ikke var trolovede ekller gift i Sverige, findes der mon nogen registrering af dette ?
 
Kan nogen hjælpe mig, vil det glæde mig meget. 
med venlig hilsen
Hugo Eugen Björklund

2001-01-15, 22:32
Svar #1

Morten Møller Hansen

Ganske pudsigt! Jeg har netop igår bedt redaktøren om at lægge min forespørgsel ud i dette forum om Johan Andersson f. 1684 Ås, Sverige, d. 1757 Klint, Højby sogn. Jeg går ud fra, at der er tale om samme person!
 
Hvis vi skriver direkte sammen kan vi udveksle oplysninger om ham. Han er min tip5oldefar, og jeg kender et par andre forskere, der nedstammer fra ham...
 
mvh. Morten Møller Hansen, morten.mhansen@get2net.dk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna