ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Larsson, skogsfinne ?  (läst 1112 gånger)

2000-03-30, 16:38
läst 1112 gånger

Björn Emt

Jag söker Eric Larsson f.1779 i Fryksdal ? Han befann sig i Tysketorpet,Hof, Hedmark,Norge, 1815, träffade Valborg Pedersdatter Navilainen i Rotneberget, Grue, Hedmark. De fick barn och gifte sig 1815. Familjen flyttade till Sverige och finns med i Dalby A1:14, P 87 Fallet 1821. Eric Larsson dog i Mackarkärn 1830. Men var föddes Eric och vad gjorde han fram till 1815 och mellan 1815 och 1821? Detta är en olöst länk i en av mina släktgrenar. Tacksam för tips!

2000-03-31, 14:55
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Fryksdal, borde ju ha ngt med Fryksdals härad att göra. I det häradet finns socknarna Fryksände, Lysvik, Gräsmark (utbrytet från Sunne), Sunne, Västra Ämtervik samt Östra Ämtervik. Om Erik Larsson är född omk. 1780 borde han finnas med i husförhörslängderna i socknarna ovan och kanske man därifrån kan dra ngn/nga slutsats/er, men först bör man ju givetvis gå igenom alla födelseböcker för socknarna ovan, då för året 1779, men gärna börja nga år innan, samt sluta nga år efter, då det kan tänka sig att uppgiften på något sätt blivit felaktig. Enl. Arne Linnaruds böcker om Födda, vigda och Döda i Sunne 1775-1793 finns följande Erik LS, då födda 1779:
 
1) Erik, f. 6/8 i Skäggeberg av Lars Andersson och Sara Eriksdtr.
 
2) Erik, f. 13/8 i Lövåsen av Lars Danielsson och Kerstin Elofsdtr.
 
3) Erik, f. 24/9 i Torsby av Lars Eriksson och Ellika Jansdtr.
 
I Arne Linnaruds böcker om Födda, vigda, döda i Lysvik 1692-1793 finns ingen Erik LS född 1779.
 
Men återigen, gå gärna igenom födelseböcker i Fryksdals härad, men +/- nga år och jämför med hfl, m.m.
 
Lövåsen i Sunne är för övrigt ett hemman, som togs upp av invandrade finnar, så ett litet hett tips kan kanske vara den Erik som är född där.
 
Mvh Marcus.

2000-03-31, 16:07
Svar #2

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Enl Födelser i Fryksände fs 1766-1860 föds det ingen Erik Larsson under tiden 1778-1780 i Fryksände.

2000-03-31, 17:36
Svar #3

Björn Emt

Tack mabo och Pehr Hedenqvist för tipsen.
Jag har gjort exakt det mabo föreslår. Läst födelseböckerna i nämnda socknar plus flera till, i stort sett hela Värmland norr om Ö+V Ämtervik. Läst igenom husförhör i ett antal socknar, kollat flyttlängder och slutligen följt Erikarna i Skäggeberg, Lövåsen och Torsby fram till 1820, inget passar in.
I den Norska uppgiften om Erik Larsson sägs att han är svensk skräddare.
I Sunne A1:25 57418 1805-1810 sid 143 Skäggeberg finns Erik Larsson f79 Skäggeb, men längst ned på samma sida står Erik Larsson igen, utan födelseår och plats men med noten Socken Skräddare på väst Sidan och något oläsligt. Jag hade hoppats att detta skulle passa på någon av de 3 Erik som jag kollat men det gör det inte. Är detta Erik nr 4?
Finns det någon källa där hantverkare tex skräddare finns listade från den tiden?
Nya tips?
 
MVH/Björn Emt

2000-04-06, 13:40
Svar #4

Björn Emt

Sockengärningsmän har jag förstått är tex skomakare eller skräddare som ackrediterats i socknen. Är det rätt?                             Jag gjorde en efterlysning här den 30/3 på Erik Larsson f.1779 i Fryksdal och fick bistånd av två gentlemen, tackar för det. Denne Erik kan vara skräddare c:a 1805-10. Finns förteckningar över sockengärningsmän, i så fall var?                 Tacksam för tips.

2000-04-10, 19:48
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Se i sockenstämmoprotokoll efter beslut om tillsättande av sockenskräddare. Se också i landskansliets (en av länsstyrelsens två avdelningar) arkiv efter utfärade gärningsbrev (tror jag att de kallas). Båda ska finnas på Värmlandsarkiv i Karlstad.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-04-11, 15:03
Svar #6

Björn Emt

Tack Jörgen Tollesson                             Jag skall leta efter min gärningsman på Värmlandsarkiv enl. din beskrivning. Tack för hjälpen. MVH/Björn Emt

2000-04-17, 20:19
Svar #7

Björn Emt

Jörgen Tollesson,
Jag har låtit Värmlandsarkiv kolla min socken skräddare Erik Larsson i sockenstämmoböckerna.
Tydligen skrev prästen fel i Hfl. Det var en Håkan Larsson som ansökte om och blev utsedd till sockenskräddare på västra sidan i Sunne socken enl sockenstämmoprotokoll 1808.
MVH/Björn Emt

2000-04-19, 14:32
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det står olika namn i husförhörslängd och sockenstämmoprotokoll, så behöver det ju inte vara i hfl:en som prästen skrivit fel, det kan ju lika gärna vara i protokollet - det var ju samme präst som skrev det!  
 
För säkerhets skull bör du kontrollera i en tredje källa, landskansliets arkiv. Gärningsbrevet (som jag alltså inte är helt säker på är den korrekta benämningen) var en fullmakt som hantverkaren/gärningsmannen ansökte om hos länsstyrelsen efter utnämningen av stämman.
 
Även om akten i det enskilda ärendet inte finns kvar, så har ju ärendet vandrat genom landskansliet, så ansökning och beslut ska ju kunna återfinnas i protokoll och diarier.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2014-12-15, 13:39
Svar #9

Utloggad Raimo Koivisto

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2014-12-15, 13:39
    • Visa profil
Jag söker också Eric Larsson från Fryksdalen, en tid boende vid fallet Södra Finnskoga.
När jag läser i dödboken, så tycker jag det ser ut som om han dog 56 år gammal. Från
1830 så blir det 1774 istället för 1779. Det har dock inte hjälpt mig hitta något.
 
Skulle vara intressant att veta vad Valborgs Pedersdatters barn hette och  
när dom föddes enligt de norska böckerna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna