ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dimberg, Magnus, f 1750, gårdsfogde  (läst 396 gånger)

1999-11-05, 10:41
läst 396 gånger

Peter Rydén

Hej Jag söker information Magnus Dimberg Persson som först var gårdsdräng på säteriet Segemon i Ed sn 1777-1780 (boende på torp u Budane i samma socken) och sedermera inspektor från 1780 på Mössavik i Bro sn. 1781 har han titeln gårdsfogde i Segerstad sn. 1787, när hans förste son föds, är han gårdsfogde på Lång (i Grums sn).  
Han har ett utomäktenskapligt förhållande med Sara Jonsdotter 1786-1787.  
Med Stina Karlsdotter (f 1764) får han 1791 ett utomäktenskapligt barn, Stina Dimberg (min anmoder). Hon föds då på Lång i Grums sn.  
Min fråga är: Vet någon något mer om Magnus och/eller hans utomäktenskapliga förbindelser. Jag har haft svårt att hitta något mer om honom. Värmlandsarkiv (eller om det var kommunarkivet, jag minns inte säkert) hade en redogörelse över gårdsfogdar och andra anställda på Lång, men där stod inte Magnus Dimberg att finna.  
Om någon vet mer om dottern Stina Dimbergs anfäder så vore jag tacksam för hjälp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna