ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dahlström  (läst 322 gånger)

2000-04-15, 12:21
läst 322 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Joh. Dahlström född 1806-11-08 i Bohuslän, vistades runt 1835 i Ö:a Ämtervik, innan dess i Torsby Bada Bruk.
Flyttade sedan till Dalby. Har någon sett i honom i något sammanhang. Han dog 1854-04-09, troligen inte i Dalby utan i Stöpafors(han är skriven i Dalby). Jag misstänker att han är far till min fmmmm Maria Lisa Dahlström.I hennes födelsenotis står fader oangiven, men då Britta, hennes mor,  var piga hos J.D kan det ju ha ett visst samband. Varför skulle hon annars fått efternamnet Dahlström?Kan det finnas chans att hitta detta lägersmål i domboken, med tanke på årtalet? Hans bouppteckning har jag letat efter men inte funnit, slarvades det med inlämnngen av dessa? Kan den ha blivit inlämnad till ett annat ting, pga av att han inte dog hemma?
Var det prästen som satte namnen på barnen, eller godtog man vad modern uppgav?De andra fall av oä-barn jag letat på visar det sig alltid att barnet fått rätt namn. Kanske är det en ren slump??
MVH/Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna