ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boström  (läst 555 gånger)

1999-07-29, 23:59
läst 555 gånger

Bernt Bergkvist

Jag har i min släktforskning mitt i en flock med idel torpare och bönder från trakterna söder om Nyköping en Anders Boström som uppges född 1807 i Varnum församling. Såvitt jag har förstått så var han Hyttmästare eller något liknande som har med järnhantering att göra. Jag har för flera år försökt forska lite kring denna man, men hittade honom inte då, dock utan att verkligen ge mig den på att lyckas
 
Han är gift med Christina Reinholdsdotter, född 1812-08-29 i Karlskoga där jag mycket riktigt hittat henne och hennes föräldrar. Anders och Kristina får, innan de kommer till Tunaberg, dottern Lovisa, född i Nora Bergsförsamling 1846-01-28.
 
En titt i Ulf Bergrens eminenta bok Tunabergare visar att det minsann kommit fler Boström från Värmlandstrakterna innan min ana Anders dyker upp.  
 
I Nävekvarn dyker en annan Anders Boström upp 1797, han uppges vara född i Bo församling 1752. Han var gift med Maja Lisa Svensdotter, född 1761-04-27 i N Dalskogen, Lerbäck Socken.
 
Vid Gruvan i Tunaberg finns också en Johan Nilsson Boström, uppges född 1755, men okänt var. Kanske en bror till nyss nämnde Anders, och möjligen är dessa farbröder till min Anders, som kom betydligt senare, eller de kanske inte alls var släkt?
 
Tips, uppslag och råd om alla Boström från dessa Värmlandstrakter mottages tacksamt, och kanske har någon som tappat bort utflyttade Boström nu fått upp ett spår igen?
 
Med vänliga hälsningar
 
Bernt Bergkvist

1999-07-31, 07:43
Svar #1

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej Bernt!
En släkt Boström är aktuell för mig just nu, eftersom jag i dagarna fått kontakt med en annan forskare med samma anor, och jag har därför fått friska upp de uppgifter jag har.
Från Visnum, inte långt från Varnum, kommer en smedsläkt Boström, utgående från Mästersmeden Petter Jansson Boström, född 1730-05-16 på Jonsbols Bruk i Visnum. F.n. har vi inget som leder direkt till Anders, men möjligheterna finns ju att det föreligger ett släktskap. Hör gärna av dig så får vi se om vi hittar någon felande länk!
 
Vänliga hälsningar
 
Peter Funke

1999-07-31, 19:10
Svar #2

Bernt Bergkvist

Det låter i alla fall lovande, rätt namn, rätt trakt och rätt yrkeskategori.  
 
Jag skall dyka lite djupare ned i kyrkoböckerna från Värmland kommande vecka, och se vad jag kan hitta rörande Boström i Tunaberg (D), men födda i Värmland.
 
Jag återkommer!
 
Bernt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna