ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bern-Fia, spådam från Gåsborn?  (läst 224 gånger)

2000-09-07, 21:25
läst 224 gånger

Bi Eriksson

Hej ! Är det någon som vet någonting om Bern-Fia
 som hon kallades.Jag tror att hon bodde i Torestorp Gåsborn och var gift med någon som hette Bern.Hon dog någon gång på 20-30-talet,tror jag. Någon kanske känner till hennes släkt?
Hälsningar Bi Eriksson

2000-09-13, 21:40
Svar #1

Ann-Louise Ericsson

Hej Bi!  
Detta hittar jag om Bern-Fia I Folk och gårdar i Gåsborn.Sofia Norrström-Bern var född 1838 i Hällefors socken. Hon blev änka 1862 efter August Ersson-Bern och 1874 efter Anders Hansson.
Hon står 1921-1929 skriven som hyttlagets understödstagare.
Hon hade också en dotter, Hilda Sofia Norrström född 1880 i församlingen, hon i sin tur fick en son Gustav Helge född 1917,. Båda flyttade till Kristinehamn 1923.
En annan dotter till Sofia var Hanna Albertina, född 1873, det står även nämnt att hon hade 3 söner en som var kvar i försaklingen,  en som bodde norr om Grängesberg och en som var bosatt i Råda.
Bern-Fia vistades på Gustavsströms vårdhem från december 1923-1933, då de gamla fick komma till Gåsborns nya vårdhem Gåsgården. Hon avled där 1934.
Hälsningar Ann-Louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna