ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Hill född omkring 1776 i Värmland  (läst 1024 gånger)

2005-10-11, 23:02
läst 1024 gånger

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Enligt soldatregistret i Hälsingland var Soldaten Bengt Hill boende i Ljusdal omkring 1800. Han lär vara född i Värmland omkring 1776.
Har någon träffat på honom där i sin forskning?
Jag skulle bli väldigt glad om jag finge en fingervisning på,i vilken socken jag skall börja leta.
Mvh
Doris

2005-10-12, 08:53
Svar #1

Maritha Berglund

Doris.
Ett utdrag av gröna stubbens vapen.
Är det han?
HILL
Sköld: I svart fält en hillebard av guld uppskjutande från ett uppskjutande treberg av guld belagt med en röd eldsflamma.  
Svart hjälmtäcke fodrat med guld.  
Hjälmprydnad: Ett avslitet bockhuvud av guld med röd beväring.  
Valspråk: Sine provocatione nulla progressio ('Utan utmaning ingen utveckling').  
 
Vapnet (se bild), är antaget den 5 september 2002 av Laila Hill, Sundsvall, med medgivande till släktmedlemmar av namnet att föra samma vapen. Släktens äldste kände stamfader är hennes farfars farfars far, soldaten vid  Hälsinge regemente Bengt Hill (född 1776) i Norrkämsta i Ljusdals socken i Hälsingland. Vapnet alluderar på släktnamnet och stamfaderns soldatyrke genom hillebarden, på ursprungsorten Ljusdal genom eldsflamman framför berget och bockhuvudet i hjälmprydnaden, som utgör vapenbild i Ljusdals vapen. Färgerna guld-svart är Hälsinglands färger.  
    Yngre släkten Hill: Ovannämnda Laila Hills son, snickaren Pehter Hill, Mölnlycke, sammanställde den 25 september 2002 sin agnatiska släkts vapen (Lundgren) med sin mödernesläkts vapen, med anledning av att han bär mödernesläktens namn. Vapnet (se bild), är sammanställt sålunda: Sköld: Kluven, 1. Lundgren, 2. Hill. Hjälmtäcke, hjälmprydnad och valspråk: Hill.  
 
Mvh Maritha

2005-10-12, 11:11
Svar #2

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
Maritha!
 
Tack för din hjälp och ditt engagemang. Nu har jag fått en del ledtrådar framåt i tiden.Intressant!  
Men enligt Helsinge regementes register skulle denne Bengt Hill komma från Värmland.Där är det värre att finna hans föräldrar. Det är kanske t.o.m. omöjligt?
 
Var kan jag finna bilderna på vapnet?
 
Mvh
Doris

2005-10-12, 14:05
Svar #3

Maritha Berglund

Hej igen.
Bilderna, som hänvisas till, finns inte längre.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Mvh Maritha

2013-03-05, 20:34
Svar #4

Utloggad Harald Hill

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 20:34
    • Visa profil
Hej jag har kommit fram till att Bengt Hill kommer från Värmland och hette då Bengt Nilsson enligt kyrkboken i Ljusdal kom han från Stockholm  Han är min Farfarsfarsfar.Är det någon som har kommit längre i forskningen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna