ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna-Lisa Rosenberg,Gräsmark,fältjägarhustru  (läst 482 gånger)

2000-06-28, 23:05
läst 482 gånger

Utloggad Anna-Lena Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2009-04-07, 22:30
    • Visa profil
Anna-Lisa Rosenberg gifte sig med fältjägaren
Claes Lindgren(tog sig namnet Olsson).
Anna-lisa Rosenberg har uppgivit att hon är född i
Karlskrona 1780,datum okänt.Dom bor i Ragvalds-
tjärn,Gräsmark.Claes Olsson-Lindgren f.1778 el.
1780.Mönstrar 1801,fältjägare nr.18.belönad med
medalj för tapperhet i fält.Försöker nu söka på  
Anna-L.Rosenberg,men hon är inte född i Karlskrona
har sökt överallt!!!Tacksam för tips!!Kan det vara
så att både rosenberg och Lindgren härstammar ifrån de resande folket??På vissa ställen har vi stött på att Claes Olsson är född i Norige och på
andra att han skulle vara född i Sverige.
HJÄLP!!

2000-07-01, 13:52
Svar #1

Lennart Hjerpe

[size=0]Det enda jag kan bidraga med är att jag för några år sen hade kontakt med en person i Ståkkhålm som hette Doris Calisenhof och som forskade om just Claes Lindgren,kanske har jag några papper liggande, eftersom jag var inblandad i denna forskning av den anledningen att Doris hade en teori om att det skulle kunna vara en Claes Olsson-Hjerpe,men det var ett felspår.Jag har ibland stött på Lindgrenar vid läsning andras släktutredningar,och tänkt på just denna Doris och hennes släktproblem,men inte brytt mej om att lägga det på minnet eftersom det inte rörde min släkt.Doris har jag inte hört av på minst 5 år.
 
MVH Lennart Hjerpe
 
PS Skall gräva i pappershögen och återkommer om jag hittar något DS[/size]

2000-07-01, 17:53
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anna-Lena
 
Med tanke på vad som händer och sker med några av ättlingarna till denne Lindgren är det väl inte otänkbart att han tillhör resandesläkten Lindgren.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad.

2000-07-02, 21:41
Svar #3

Ingrid Bergström

Se även Etniska grupper: Resande: Lindgren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna