ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Jonasdotter, 1799 - 1855, By socken.  (läst 243 gånger)

2000-03-01, 20:12
läst 243 gånger

Hans Hagel

Anna Jonasdotter f. 1799 i By socken (enl hfl), bodde 1822 i Lippetan, By socken med sin dotter Anna Kajsa, född 1822. Tjänade piga här hos komministeradjunkt E.G. Waldenström och följde denne till hans nya tjänst i Dalskog (P)och sedermera till Ör (P)där hon dog på undantag 1855.
 
Jag har inte med säkerhet funnit Anna J. i födelseboken för By och därmed inte heller kunnat identifiera hennes föräldrar.
 
Har någon träffat på Anna J. i sin forskning vore jag tacksam för hjälp.
 
Hans Hagel

2000-05-04, 13:33
Svar #1

Cliff Ohlfeldt

Hej Hans!
 
Jag har inte kommit så långt bakåt men
jag har en Karin Jonasdotter född i By församling 1838-02-09 kan det vara släkt?
 
Källa: By församlings och husförhörslängd 1866-1870.
 
MVH
Cliff

2000-05-06, 19:28
Svar #2

Hans Hagel

Hej Cliff!
 
Tack för Ditt tips. Jag skall vara vaken om jag påträffar Karin J. Troligtvis ligger hon nog en eller ett par generationer senare än min Anna J.
 
Mitt problem var att Annas födelsedatum angavs olika i skilda hfl. I 1799 års födelsebok för By fanns två Anna vars fäders förnamn var Jonas.I en hfl från samma tid fann jag ytterligare en Anna född 1799 vars far hette Jonas.
 
Genom att följa min Anna till hennes död i Ör fick jag en tydlig åldersangivelse som tillbaka- räknat gav födelsedatum 4 juli 1799 och därigenom arbetar jag för närvarande med hypotesen att Anna var född den 4/7 1799.Hennes föräldrar var Jonas Andersson och hans h. Britta Jansdotter och de bodde på Bäck (Nybyggerud). Det förefaller dock som om de flyttat till Huggenäs samma år som Anna föddes. Här tappar jag familjen, men det är ju sådant som gör släktforskningen så spännande.
 
Med hälsning
 
Hans Hagel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna