ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Fredrika Nordahl, f 1841-07-18 i Huggenäs  (läst 370 gånger)

2000-05-12, 19:08
läst 370 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Söker anor till och uppgifter om Anna Fredrika Nordahl, enligt 1866 års inflyttningslängd för Adolf Fredrik i Stockholm var hon född 1841-07-18 i Huggenäs.
 
mvh
Kaj Janzon

2000-05-22, 15:54
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nähäpp, det var fel. Det finns ingen Anna Fredrika Nordahl i födelsboken för Huggenäs 1841, och ingen i husförhörslängderna 1840-44 heller.
 
Eftersom Huggenäs i likhet med Bro och Ny var annex till By socken, kan jag tänka mig att hon är född i någon av dem i stället och att det sedan blivit fel någonstans under resans gång. Någon som forskat i dessa socknar och eventuellt kan kasta lite ljus över problemet?

2000-06-12, 09:35
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Med hjälp av Gunnar Jonsson har jag nu kommit en bit på väg. Det visade sig mycket riktigt att det var annexförhållandet mellan By och Huggenäs socknar som var problemet. Det verkar som om åtminstone en del av fattighjonen i Huggenäs kyrkobokförts i moderförsamlingen By i stället.
 
Nu söker jag anor till och uppgifter om följande personer, framför allt Maja Jansdotters föräldrar som inte finns i husförhörslängden där de borde finnas, d v s i Sten, Bro sn, som är uppgiven födelseort för Maja. Någon som har forskat om Vämlands fältjägare? Alla uppgifter är av intresse. Probanden är min ffmm.
 
 
        1 ANNA FREDRIKA NORDAHL, f 1841 i Huggenäs, d 1877
           i Stockholm, Adolf Fredrik. syjungfru, piga.  
 
                     *** I ***
 
         2 FREDRIK NORDAHL. fältjägare.
           
           gemensamt oäkta barn med  
 
         3 MAJA JANSDOTTER, f 1812 i Bro, Värmland. fattighjon, vanför.
           
 
                     *** II ***
 
         6 JAN BRYNGELSSON, f ca 1780. torpare i Bro sn?
           
           G m  
 
         7 BRITTA ANDERSDOTTER, f 1781.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna