ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas (Anders) Bengtsson-Fogelblad  (läst 847 gånger)

1999-10-11, 03:57
läst 847 gånger

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Andreas (el. Anders) Fogelblad f. 1773 kom till Kungsbackaområdet och Gåsevadholm omkr. 1800. Han gifte sig med Christina Andersdotter 1804, de bosatte sig i Släp (N Halland). I Släps husförhörslängd finns ett eft.namn som tillägg, Bengtsson-Fogelblad och vidare även där att han var från N Fågelås emedan det i vigselboken för Släp/Valda anges att han kommer från församlingen Gustavsberg (Värmdö - porslinsfabriken?). Namnet Fogelblad är troligen taget med anknytning till en ort som ex. Fogelås men kan även vara Fågelvik, (har sagts i talemun). I Valda kyrkoråds protokoll (1815) benämns han som glasmästare och har i ett uppdrag beräknat nya fönster till Valda kyrka, där han avseende material/glas hänvisar till att beställa dessa från Årnäs och Bromö Glasbruk, vilket jag tror var kända platser för honom. Han är sedan trädgårdsmästare som varit verksam i uppbyggnaden av Valda Park och Trädgård hos godsägaren Sven Birger Brun.
Vad min m mm nämnt är att de först kom till Värmland - och att de var valloner med ursprung i Frankrike. I mitt sökande har jag förutom redan kända ättlingar i N Halland, endast träffat på en Fogelblad till, i Minnesota i USA och med förnamnet Sven, (i en artikel där de funnit en runsten).
Kanske finns det något i ovanstående som skulle kunna ge en ledtråd. Jag är tacksam för allt som kan medverka till en större vetskap - MVH Ewa Braun.

1999-10-21, 03:15
Svar #1

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Gör ett tillägg på grund av mer info, ang. Fogelbladare.  
Sven Fogelblad fann jag i Kensington i USA/Minnesota. S Fogelblad skall enl. resp. info vara född 1829. Kanske emigrerade han 1879, tillsammans med vännen Olof Ohman, som enl. uppgifter var född 1849 och skall ha kommit från Forsa i Hälsingland.  
Kanske en ev. info om Olof Ohman kan ge en ledtråd till uppgifter om bl a  S.Fogelblad eller dennes far. Sven Fogelblad skall ha varit präst/lärare - troligt är på något av bruken ?  
Ewa Braun

1999-10-24, 23:11
Svar #2

Utloggad Ewa Braun

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2019-01-29, 13:25
    • Visa profil
Forts:
Jag gör ytterligare tillägg. Jag vet nu att S.Fogelblad emigrerade 1865 till Amerika och vännen O Ohman 1879 (som dessutom kom från Orsa). S.Fogelblad skall vara son till rusthållaren Anders Andersson (biol.?) och Ingrid Jonasson, Lekås (enl. herdaminnen). Under gravstensinvent. finner jag dannemanen Jon Andersson och Ingeborg Swänsdotter och funderar på om detta är Ingrid Jonassons föräldrar?. Båda föräldraparen var odaterade. Blir mycket glad för hjälp med bl a årtal. MVH-Ewa Braun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna