ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlands Museums arkiv  (läst 1949 gånger)

2000-05-13, 11:58
läst 1949 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag skall i slutet av denna månad uppsöka Värmlands Museums arkiv och se vad det finns i gömmorna där. Har någon varit där och gjort några fynd tidigare? Det skall finnas mycket material om socknar och dyl.
MVH/Marianne

2000-05-13, 18:57
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Marianne!
Jag var på Värmlands Museums arkiv hösten 1997 för att söka material till en C-uppsats i historia om släktgårdar i Värmland. Det visade sig att de har mycket intressant material till hands.
Det mesta finns topografiskt ordnat i sockenkapslar, om sådant som hör till muséets intresseområden: kulturhistoria, kyrkor, byggnadsvård, arkeologi m. m. Detta gör det relativt enkelt att söka. Sedan finns det en del fristående samlingar från olika forskare. Ett personarkiv som finns hos Värmlands Museum är konstsmeden C. G. Ericson i Arvika (signaturen Carl Erco).
Jag hade ingen aning om arkivets existens förrän min handledare Peter Olausson gav mig tipset. Så jag hoppas nu att fler forskare hittar dit!
Något som kan vara ett problem skulle kunna vara forskarservicen. De har vad jag vet ingen personal särskilt avdelad för att hjälpa forskare tillrätta.

2000-05-13, 19:46
Svar #2

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Carl-Johan!
Jag har pratat med arkivarien Helena Röjder som ansvarar för denna avd. på muséet och hon berättade att de gärna såg att folk kom och besökte deras arkiv.Vi är ju till för det som hon sa!! Vad som fanns skulle hon visa mig när jag kommer och hur det är upplagt. Deras öppentider har jag inte nerskrivet, men det är några em i veckan. Jag tänkte redogöra för detta i Värmlands Anor eller ShF när jag varit där. Det som är riktigt spännande tänkte jag även nämna här, vilket var orsaken till att jag tog upp det här.Så det kan nog ge mycket, hoppas jag!!
MVH/Marianne F

2000-05-14, 19:31
Svar #3

Utloggad Carin Widén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-12-03, 18:01
    • Visa profil
Hej Marianne
Jag var för några år sedan på Värmlands Museum och letade igenom vad de hade för arkivalier. Tyvärr antecknade jag aldrig vad som fanns men där finns mycket smått och gott, bl a gamla släktutredningar som jag hade mycket nytta av. Lycka till!
Carin W

2001-07-25, 12:17
Svar #4

ANONYM SLÄKTFORSKARE

HEJ KARIN OCH CARL-JOHAN
VORE DET INTE NÅGOT FÖR VÄRMLANDSANOR ATT PUBLICERA DESSA SLÄKTUTREDNINGAR I STÄLLET FÖR DE ANTAVLOR SOM DE NU GÖR, DOM BÖRJAR 1960 OCH GÅR BAKÅT SÅ LÄNGE DET FINN HUSFÖRHÖRSLÄNGDER.
SLÄKTUTREDNINGAR ÄR INTRESANTA OM DOM BÖRJAR 1750-TALET OCH BAKÅT. KANSKE NÅGOT FÖR STYRELSEN ATT TÄNKA PÅ

2001-07-25, 14:26
Svar #5

Marianne Fröding (Ruth)

Hej du anomyne släktforskare.
Det skulle säkert gå jättebra att publicera dem. Kanske du kunde renskriva och färdigställa dem?
Det är nämligen inget färdigt material som ligger där. Ring till museet, de kan säkert ordna så du kan få kopior!!
MVH/Marianne, som varit där och sett materialet.  
ps/ det är inga jättesamlingar vi pratar om/ds

2001-07-27, 08:32
Svar #6

Kerstin Andersson

Jaha du anonyme släktforskare,vågar du inte tala om vem du är ?????
Jag håller med dig om VA:s ANTAVLOR
Jag talade med den numer avlidne kassören och han sade till mig att de antavlor som är intressanta dvs börjar 1700-talet och bakåt kommer att publicaras i en sälskild bok, som man naturligtvis får KÖPA. Jag tycker att dessa antavlor borde publiceras i VA i stället för dessa antavlor som börjar 1960 och går bakåt så länge hfl finns.
Kerstin Andersson

2001-07-27, 10:48
Svar #7

Peter Funke (Fun)

Som läsare och prenumerant av VärmlandsAnor ända sedan dess start tycker jag att det är glädjande att det finns förslag på artiklar och uppslag till tidningen. Det är ju ingen hemlighet att ett stort problem genom åren har varit brist på artiklar - ett fåtal författare har dragit ett ganska tungt lass för att få ihop material för att åstadkomma en full tidning. För egen del var jag inblandad i tillkomsten av antavlorna, inte minst för att aktivera så många av medlemmarna som möjligt att lämna matierial till tidningen.  
Jag vill därför inte ha några synpunkter på förslagen att ta bort antavlorna, men jag hoppas att ni som vill ersätta dem med något annat drar ert strå till stacken och lämnar annat material till tidningen då! Vad gäller antavlorna i bokform så har ju dessa redan kommit ut, och det är INTE något selekterat material utan redan publicerade antavlor, dock i utökad form. Den som inte anser att antavlorna skall finnas i tidningen kan väl knappast ha något emot att kompletteringarna inte tar upp plats där heller, antar jag...

2001-07-27, 11:10
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej du anonyme, som egentligen inte är värd ett svar, eftersom anonyma inlägg inte är tillåtna.
 
Vi publicerar ALLA antavlor som skickas in till redaktionen, i den ordning de kommer in. Om en antavla börjar 1750 och går bakåt så tar vi med den, likaväl som en antavla som börjar år 2001.
 
Vi tänker däremot INTE ta in antavlor som någon helt okänd forskare tagit fram. Det är den forskare som skickar in antavlan som ska ha gjort den, med eller utan hjälp av redan publicerat material.
 
Att de införda antavlorna är populära visar de positiva reaktionerna. Inte minst för den samlingsvolym med antavlorna nr 1-50 som vi sålt ett stort antal av. Och den är dessutom kompletterad med anor så långt tillbaks det kan forskas fram.

2001-07-27, 11:11
Svar #9

Kent Pettersson

Hej Peter !!
Jag vet i alla fall några som skickat in antavlor till VA som börjar i slutet av 1700-talet och dom har ännu inte kommit med i VA.  
Man kan ju undra varför.......

2001-07-27, 11:35
Svar #10

Johan R:son Sjöberg

Hej Kent.
 
Du tror aldrig att det är så att det är kö för att komma in i VärmlandsAnor? De skall ju ha plats för mer än bara antavlor.
 
Själv skulle jag vilja ge en eloge till VärmlandsAnors redaktion för en av Sveriges bästa släktforskartidningar.
 
MVH
Johan

2001-07-27, 13:15
Svar #11

Björn Stålhed

Det var ett himla tjafs om Antavlor.En antavla är en antavla oberoende av VAR den börjar !!!!!

2001-07-27, 14:27
Svar #12

Inger Karlsson

Jag tycker det är bra att VA publicerar ALLA antavlor som dom får. Man kan ju komma fel även på 1800-talet(vilket jag själv gjort när jag började släktforska)och då är det bra om någon upptäcker att man kommit fel. Det var ett mycket bra svar av Gunnar
 
 
Inger Karlsson

2001-07-27, 19:14
Svar #13

Peter Funke (Fun)

Jag vill bara tillägga två saker: dels kanske diskussionen borde haft en annan rubrik, och dels uttryckte jag mig nog fel som skrev att jag är prenumerant på VärmlandsAnor. Det är ju en medlemstidning, som skall innehålla material från oss läsare. Någon sorts redaktion som kan förväntas sitta och knåpa ihop 1700-talsantavlor åt oss finns inte, om nu någon trodde det. Och jag är rätt övertygad om att den som skickar in sin antavla, vare sig probanden är född 1970 eller 1790, får den publicerad när det blir tillfälle. Nog om detta för min del!

2001-07-28, 13:20
Svar #14

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Ett förtydligande till Kerstin Andersson. Den bok med samlade antavlor som du talat med Harald Persson om finns numer i sinnevärlden. Värmländska antavlor 1-50 innehåller samtliga antavlor som publicerats i VärmlandsAnor från 1990 t. o. m. 1997. Så småningom så kommer väl nummer 51-100 i en samlingsvolym osv.
Vi gjorde ett upprop om att folk skulle skicka in rättelser och kompletteringar. Gensvaret var väl inte helt överväldigande, så vi fick också använda oss av gamla manus och en del annat material som fanns i vårt arkiv. Men resultatet blev i alla fall att de flesta antavlorna blev utförligare i boken än de varit i tidningen.
Vi kommer att ha med två antavlor per tidning även i fortsättningen. Just nu finns står det många i kö.  
Det finns inga färdiga regler hur intressant en antavla är. Vissa är väl genomforskade, andra mer fragmentariska. Har man oturen att hamna i en svår socken så kanske man inte kan nå mer än till 1700-talets slut eller 1800-talets början. Dessutom kan ju ingen bli färdig. Vitsen med att publicera är ju att man själv kan få kontakt med andra som forskar om samma släkt eller socken.

2001-07-30, 14:43
Svar #15

Kerstin Andersson

Hej Carljohan
Att gensvaret blev magert kan jag förstå.
Jag har skrivit till 60 släktforskare,namnen har jag fått från eran släktforskarkatalog,och erhållit svar från 5 st,en svarade Det får du forska fram själv. Då blir man ledsen och undra vad Värmlandsforskarna gör.
 
Kerstin Andersson

2003-07-23, 13:20
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Detta om Bjurbäck ligger under en mindre bra rubrik; så jag flyttar över inläggen här till Släkter: Övriga släkter A-B: Bjurbäck istället..

2005-04-27, 15:26
Svar #17

Ing-Marie Pihlström

Visste inte riktigt var jag skulle sätta in min  
fråga, men chansar här. Det finns många arkiv som
handlar om järnvägarna i Värmland. Har haft frågan
sänd till riksarkivet men de kunde inte hjälpa mig. Jag ville tydligen längre bakåt än någon kan  
hjälpa mig. Min fff Franz Berggren-Börjesson,f. 18/6 1827 född Madesjö Småland hade ett arbets- betyg till järnväg i Värmland 26/6 1869. Jag undrar till vilken ort.Inte kunde man väl bara resa till Värmland och börja var som helst? Någon måste väl visa plats.De registrerades väl på ort?
Kanske finns det någon som kan berätta?
Mvh
Ing-Marie Pihlström

2005-04-27, 16:20
Svar #18

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:08
    • Visa profil
Ing-Marie
Har du försökt med Järnvägsmuseet i Gävle?
Stig

2005-04-27, 22:27
Svar #19

Ing-Marie Pihlström

Stig.
Har inte sökt i Gävle, men går dit direkt nu.
Tack så länge.
Ing-Marie

2005-04-28, 09:26
Svar #20

Ing-Marie Pihlström

Stig Hansson.
Är nu igång med att söka på museet i Gävle.
Tack för starthjälpen.
Hälsningar Ing-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna