ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Upperuds Barnhem  (läst 752 gånger)

2012-03-30, 12:33
läst 752 gånger

Anna Perna

Någon som känner till stiftelsen upperuds barnhem?
Finns det något arkiv bevarat över det?  
Min farfars bror bodde där en period.
Hälsningar Anna!

2012-04-01, 13:55
Svar #1

Utloggad Anders Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2016-03-09, 22:45
    • Visa profil
Hej Anna,
 
Google gav bl.a. denna träff http://www.nyed.se/Arkiv01/visasamlingfil.php?id=8586&aid=9
så det ligger tydligen i Nyed så det bästa är nog att fortsätta fråga där.
 
Lycka till!
 
/ Anders

2012-04-01, 22:26
Svar #2

Utloggad Bo Roland Cider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2017-11-18, 11:31
    • Visa profil
Hej Anna,
Upperuds Barnhem började sin verksamhet 1925 på den gård i Upperud i Nyed som Carin Lindberg (1844-1918) testamenterat till Unga Hjälpares Förbund. Som jag minns avslutades verksamheten i slutet av 1940-talet.  
I Svenska Dagbladets årsbok för 1931 nämns att kronprinsparet besökte Upperuds idylliska barnhem den 1 juli.
Läget var idylliskt men vi som bodde i grannskapet och hade barnen som skolkamrater upplevde inte verksamheten där som en idyll. Barnen fick skynda sig hem från skolan för att hjälpa till med arbetet på hemmets jordbruk och deras klädsel var mycket sparsam.
Jag samlar uppgifter om Carin Lindberg och gårdens historia så jag kanske kan lämna mer uppgifter senare.
Hälsningar
Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna