ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkningshjälp av domboksnotis  (läst 844 gånger)

2005-04-14, 11:34
läst 844 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Jag behöver hjälp med att begripa innebörden i nedanstående notis! Per Matsson har köpt tre korgar i hyttan av Anders Matsson, men hur kan det ingå tegar som Anders Andersson och Olof Larsson står för? Jag har skrivit av notisen ordagrant.
Tacksam för all hjälp!
Monica
 
Uppbuds och lagfartsprotocoll hållit wid Lagtima Tinget wid Philipstads Berglag uti Persberget den 28 och följande maj 1761.
? 4
Tre korgar i Dahlkarlsiöhytta som Per Mattsson wid Dahlkarlsiön kiöpt af Anders Mattsson derstädes för 2500 Cr kopparmt, hwarunder inbegripes twänne wrett tegar i Anders Anderssons wrett och en uti Olof Larssons wrett samt det torpet som Anders Andersson tilfallit blef upbuden enligt köpebref d. 16 maii 1761.

2005-04-14, 14:18
Svar #1

Ulrica Dahlqvist

Hej Monica!
 
Är du säker på att du har tolkat ordet korgar rätt? Det verkar osannolikt att tre korgar kan kosta 2.500 Cr kopparmynt i mitten på 1700-talet. Kanske är det snarare så att Per har köpt två tegar av Anders och en av Olof. Det verkar mer logiskt när man läser igenom texten. Wrett (vret) betyder åkerlapp, teg.
 
Med Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Dahlqvist

2005-04-14, 14:38
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Ulrica!
Jag tror inte att det handlar om korgar i dagens bemärkelse, utan jag tror att det var en måttenhet eller en förvaringsbehållare. Men jag vet ju inte, så därför är jag tacksam för hjälp från någon som kan sådant! Och även om korgar var en måttenhet eller förvaring, så är notisen i sin helhet helt obegriplig för mej!
 
/Monica

2005-04-14, 16:27
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En hytta indelades i 64 korgar, som man sedan kunde köpa och sälja. Och jag antar att man kunde se detta som köp av fast egendom och blanda in vretar och annat också.

2005-04-14, 16:37
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

Tack Elisabeth! Det var förklaringen på korgar-då förstår jag det i alla fall! Men varför blandas Anders Anderssons och Olof Larssons vretar in i något som Per Matsson köpt av Anders Matsson?!
/Monica

2005-04-14, 19:23
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har ingen aning, men kanske har Anders Andersson och Olof Larsson lånat pengar av Anders Matsson och då pantsatt sina vretar och torpet?
 
Är detta ur Färnebo dombok eller Bergstingsrättens? Kanske klarnar det om du hittar köpebrevet, de brukar vara mer detaljerade.

2005-04-14, 21:40
Svar #6

Monica Fogelqvist (Monifo)

Elisabeth! Detta är ur Färnebo dombok. Och vart hittar jag köpebrevet? Det skall väl också vara i domboken då? Jag har inte sett det dock, och jag har läst filmen från början, så maj 1761 borde ju ha funnits med i så fall...?
Jag tror att Anders Andersson var kusin till Anders Matsson, och det torpet som Anders Andersson tilfallit låter ju nästan som om Anders A fått torpet i arv. Eller är jag ute och cyklar?
Nä, du har rätt-jag skulle ha nytta av att läsa köpebrevet...
 /Monica

2005-04-14, 23:13
Svar #7

Bengt Svensson

Hej
Detta sker ju före laga skiftet, vilket innebar att man hade sin mark utspridd över hela byn. Per Matsson köpte x-antal tunnland mark av Anders Matsson vilka uppskattades till 3 Korgar, av denna mark ingick det två ”wrett tegar” i Anders Anderssons wrett och en i Olof Larssons wrett samt Anders Anderssons torp.
Tegarna låg alltså inkilade i Anders och Olofs wrettar, Anders och Olof ägde inte tegarna utan wrettarna som dom låg i.
 
Om man jämför dina uppgifter med hur det var i Nordmarkshyttan vid laga skiftet något senare.
Hyttan indelades i 128 Korgar.
Bruksidkaren Arvid Hasselblad ägde 21 Korgar, hans mark var fördelad på detta sätt.
(vad siffrorna betyder har jag inte listat ut)
 
Åker och Röjning i Penbo  ? 3
 dito    i    Thorsbo              ? 5
 dito    ibm                          ? 3,1/2
 dito    ibm                           ? 3
äng                                       ? 3
myråker                                ? 2
mossa                          ? ?
Åker i Ol.Anderssons wrett ? 6
Åker af Dahlgrens dito  ? 5,1/2
 dito   ? 5
 dito   ? 3,1/2
Ängsmark   ? 2,1/2
Myräng   ? 1,1/2
Åker i Logärdet  ? 6
Åker i Logärdet  ? 4
 dito och äng i Schulströms wrett ? 4,1/2
 dito ibm   ? 3
Myra ibm   ? 3
äng ibm   ? 2
Tomt med Kryddhage  ? 5,1/2
Hage   ? 3
Ladugårdswretten  ? 4
Torpet Fränkbo  ? 3
Åker i Brenningen  ? 4
Nils Jonssons Torp ibm  ? dito
 dito mans   ? 3
Backe   ? 1
Magn. Jons Torp  ? 4
Täppa ibm   ? 3
Röjning   ? 2
Ol. Svenssons Torp  ? 3
 dito mans vestra Torp  ? dito
Lars Jonssons Torp ibm  ? dito
Gabriels          Torp i Rishöjden ? 3,1/2
Jan Matssons Torp ibm  ? 4
 dito               Torp  ? 3
 dito                Torp  ? 2
Jan Petters Torp ibm  ? 4
 dito            Torp  ? 1,1/2
Nils Landbergs Torp  ? 2,1/2
Skog till vestra Rishöjdstorpet ? 3
 dito  i Qvittkärnshöjden  ? 2
Skog i Tabergsåsen  ? 2
Skog i Djurhagen och Wretten ? 3
Skog på Kyrkheden  ? 3
Skog vid Penbo  ? dito
Skog vid   dito   ? 1
Skog  vid Thorsbo  ? dito
Skog vid Knisshöjden  ? 2
Skog vid ibm   ? 2
Skog i Åsarna  ? 3
Skog i ibm   ? 2
Skog i Sångskullen  ? 2,1/4
Skog i ibm   ? 2
Skog i ibm   ? 1,1/2
Skog i ibm   ? 1
Skog i Gånglårhöjden  ? 2
Dessa markområden var tillsammans 1582 tunnland vilket motsvarade 21 korgar
Mvh
Bengt

2005-04-15, 00:14
Svar #8

Bengt Svensson

Tillägg
Storleken på andelen i en Bergsmanshytta utgick efter hur mycket mark man ägde, vid samma tidpunkt hade Uddeholmsbolaget börjat köpa in sig, dom ägde 216 tunnland vilket motsvarade 3 Korgar.Så vid denna tidpunkt skulle man ha ca: 70-75 tunnland per Korg, Iom att Nordmarkshyttan räknades i 128 korgar så var byn på ca:9000 tunnland (om jag har räknat rätt).
Mvh
Bengt

2005-04-15, 08:14
Svar #9

Monica Fogelqvist (Monifo)

Ett stort tack för ditt svar Bengt! Nu är ju notisen ovan helt begriplig!
MVH
Monica

2005-04-15, 11:17
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bengt, när var laga skiftet i Nordmark? Har du hittat skifteshandlingarna på Lantmäteriet eller var?

2005-04-16, 00:13
Svar #11

Bengt Svensson

Hej Elisabeth
Jag måste rätta ovanstående. Uppgifterna om Arvid Hasselblad och Uddeholm är från tidpunkten för Storskiftet i Nordmarkshyttan 1816-17, Storskiftet blev inte helt klart 1817 man bråkade om det 1827.
Laga Skiftet var 1840-42.
 
Bergsbruksidkaren och Riksdagsmannen Anders Jansson i Nordmark född.1817 i Hjulsjö, lät på egen bekostnad kopiera skifteshandlingarna för eget bruk år 1862, dessa kopior blev inbundna, denna bok heter Kartebeskrifningar till Nordmarks Hyttan tillhörige A. Jansson av denna bok har jag fått en fotostatkopia. Boken är handskriven, vart den kan finnas har jag ingen aning om. Tyvärr så har jag inte kartorna som hörde till.
Siffrorna efter Hasselblads olika marklotter måste vara såkallade graderingsvärden, vid skiftet besiktade man de olika markbitarna och satte ett graderingsvärde på dom efter deras markvärde (hur bördig åkern var eller hur gammal skogen var)
Mvh
Bengt

2005-04-16, 13:16
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, har ni kikat på Lantmäterisidan, Historiska kartor. Där finns en del handlingar gällande storskiften och dyligt, ibland vilka som ägde marken m.m. Dessa finns under rubriken lantmäterikartor.
 
MvH Sari

2005-04-21, 19:27
Svar #13

Sten Skalare

Hej alla ni som fört diskussioner om hyttor och ägoförhållanden. Som Nordmarksättling sen 1600-talet har jaq intresserat mig mig lite för detta. På lantmäteriet i Karlstad finns nog alla de handlingar ni söker både kartor och ägolistor.Kartorna är ibland så gamla och sköra att man inte får hantera dom. Avskiten är att allt skall fotograferas, hur långt man kommit med detta känner jag inte till nu, det är ett par år sen jag var där senast. Mitt intresse rörde sig då runt Grundsjön.Du Bengt den där handskrivna boken från Anders Jansson verkar ju intressant. Jag är ägare till ett torp som en gång låg under hans domäner och har av den anledningen forskat lite om den ladugårdskarl som bebodde torpet som han sen fick köpa 1905 om jag inte minns fel.
Mvh Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna