ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Resandesläkter  (läst 1450 gånger)

2010-09-16, 14:09
läst 1450 gånger

Utloggad Kjell Hasselroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2015-02-19, 09:07
    • Visa profil
Jag försöker hjälpa Arne Finne och finna hans rötter i Värmland.
Nu har jag fått tipset att det kan vara en Resandesläkt.
Någon som har erfarenhet av släktforkning på Resande?
Jag försöker redovisa vad jag hittills kommit fram med på hemsidan.
 
http://web.comhem.se/hasselroth/

2010-09-16, 17:50
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej!
Jag vet att storviltjägaren Llewellyn Lloyd hade en jaktkamrat, kronoskogvaktaren Jan Finne, född i Västra Näsberg i Norra Ny socken. Västra Näsberg ligger mycket nära Malungs sockens västgräns. Denne Jan Finne bodde i skogen mellan Ekshärad och Fryksände/Vitsands socknar, stället hette Rann eller något sånt på R i alla fall. Tid: ca 1820- och 1830-talen. Det står lite grand om Lloyd och Finne i del 4 av Malung ur en sockens historia, sidorna 257-262.  
mvh Björn

2010-09-17, 16:49
Svar #2

Utloggad Kjell Hasselroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2015-02-19, 09:07
    • Visa profil
Hej Björn!
Tack för ditt tips, skall skapa en littratur lista på hemsidan där jag lägger ut ditt tips. Jag har även själv tittat på Jan Finne Björnjägaren, tror mig även har hittat hans mor, far och hans syskon. Men det verkar bara vara Jan som tar efter namnet Finne. På hemsidan finns det en länk Anders Andersson Finne f 1752 Malung, som går till vad jag hittills har fått fram.
Någon som har en teori varför han tar namnnet Finne?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna