ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordmarks härads domböcker  (läst 1605 gånger)

2004-03-31, 23:32
läst 1605 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag har i Rötter sett att avskrifter av Nordmarks härads domböcker ska finnas på biblioteket i Årjäng, och 2003 (då detta skrevs i Rötter) ska en Gun Albinsson-Karlsson ha ägnat sig åt att skriva rent dessa avskrifter.
 
Är det någon som känner till hur det går med renskrivandet?  
 
Är tanken att det hela ska publiceras i bokform? Det hade ju varit strålande om så vore fallet - inte minst för en sådan avlägset boende som mig själv.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2004-04-02, 11:21
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag bara piggar upp den här frågan, för att ge lite fler chansen att svara på den.
 
Henrik
Henrik Mosén

2004-04-02, 18:24
Svar #2

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Om jag förstått Gun rätt, så har hon aldrig haft ambitionen att skriva av allt. Det som finns på Årjängs bibliotek är utvalda delar av domböckerna och det blir knappast någon fortsättning.
Men jag är övertygad om att de flesta med anor i Nordmarken kan hitta en hel del av intresse i det som finns.
 
Mvh, Kjell

2004-04-02, 19:20
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Jag tror att de mesta (alla?) av Gun Albinsson-Karlssons avskrifter numera också finns i Arkivcentrum Värmlands forskarsal i Karlstad. Inget ont om nordmarksmetropolen Årjäng - men på detta sätt kanske det blir tillgängligt för fler.

2004-04-02, 22:57
Svar #4

Lisskulla Engström

Hej,
Jag tycker Henriks tanke om en bok är intressant -eller åtminstone en kopierad uppsättning som intresserade kunde få köpa.
Jag är också avlägset bosatt.
 
Lisskulla

2004-04-04, 11:49
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Det var ju roligt att det finns fler än jag som tycker det vore intressant att kunna köpa antingen en bok eller en kopierad uppsättning av ovannämnda avskrifter.
 
Hur fullständiga är avskrifterna? Är det bara enstaka mål som skrivits av? Eller är det huvuddelen av målen som skrivits av helt eller förkortade sammanfattningar? Är det någon socken som varit särskilt intressant?
 
För min del ligger Karlstad lika avlägset som Årjäng... så för tillfället är det lite oklart när jag skulle ha chansen att titta förbi endera orten.
 
Henrik
Henrik Mosén

2004-04-14, 14:08
Svar #6

Utloggad Ingvar Helgesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
ENGELBORG SVENSKE.
Finns det möjligtvis någon som känner till denna dam? Hon var tredje giftet för kyrkoherden i Blomskog Laurentius Olavi Moroenius (Morén), som levde ca 1610-1670. Rimligtvis bör hon ha varit dotter till kaptenen Anders Svenske och hustrun Ingeborg Dufva, vilka hade gårdar i Blomskog och Trankil. Det finns dock ingen dokumentation om Engelborg annat än i noteringen för dottern Christina Larsdotter Morén i dödboken i Jösse Ny församling, där modern anges som ENGELBORG SVENSKE. Christina var gift med komministern i Eda Johannes Warnberg.

2004-04-14, 18:14
Svar #7

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Henrik, det rör sig om fullständiga och ordagranna avskrifter av ett urval mål.
Man kan inte säga att det är några enstaka mål, eftersom materialet omfattar ett par hyllmeter, om jag minns rätt.
Tonvikten ligger nog på Silbodal, Sillerud och Karlanda. Ganska litet Töcksmark, Östervallskog.
 
Detta är min uppfattning efter att ha tittat i materialet vid 3-4 tillfällen.  
 
Kjell

2004-04-14, 20:57
Svar #8

Lenah Hedin

Till Ingvar Helgesson,
jag släktforskar åt en person som har de anor du nämner i ditt inlägg här ovan. Om du är intresserad av en kontakt så maila mig.
Hälsningar,
Lenah Hedin

2006-01-13, 11:48
Svar #9

Sten Høyendahl

Jeg var ikke oppmerksom på denne debatten da den ble ført, men det bør jo presiseres at dombøkene for Nordmarks härad fra rundt 1600 til og med 1668 er skrevet av i sin helhet av Bengt Eriksson. Disse kan leses på Årjängs bibliotek sammen med kopier av dombøkene.
 
For dem som vil forske i Nordmarks härad, både genealogisk, lokal- og kulturhistorisk, er dette rene gullgruven.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna