ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finnmarken i gränslandet Värmland Dalarna  (läst 2508 gånger)

2011-12-18, 15:46
läst 2508 gånger

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
Är ny i detta forum och jag är lite osäker var jag skall lägga denna tråd.  
Sedan några veckor tillbaka har jag gjort lite efterforskningar i min släkt på pappas sida och det har visat sig att jag i princip är finne till 50%. Alla anfäder kommer från ett finnmarken som ligger i gränslandet mellan Dalarna och Värmland. Jag har hittat 454 släktingar och Långkristoffer är min anfader 6 gånger, Per Pålsson Hakkarainen 7 gånger och Karjalainen 8 gånger och detta är bara början. Nästan aldrig har mina anfäder lämnat denna skog sedan de kom dit på 1600-talet. Egentligen har jag inte riktigt börja släktforska än utan jag pejlar runt litegrann, samlar ihop det andra har hittat, letar i böcker jag redan har hemma bland annat boken om gårdar och människor i Malungs finnmark som var startskottet. Tack även till er alla som lagt ut sina släktträd på nätet så att jag lyckats googla mig till en stor del av mina släktingar. Är medveten om att det kan finnas fel och brister, men nånstans får man börja. Mina frågeställningar gällande personer är värmland är;
 
- Vem är egentligen stallepelle vid stora  Örsjön i Norra Råda. Svensk eller finne?
- Nån som kan nått om Carper Janssons släkt från Storsjön Laggåsen?
- Caspers mamma Anna Larsdotter f 1789 kom från Stora Örsjön och var ungefär jämngammmal med Stallepelles barnbarnbarn Stina Larsdotter f 1785. Är de syskon kanske?
- Sedan undra jag en del om några från Dalarna också, men det kanske skall läggas på annan plats? Kejsarn från Kejsarberg i Tyngsjö Olof Matsson f 1747.
- Sedan har jag frågor runt Daniel Henriksson Kukkoinen. Näsberg /Nain. Är han barnbarnsbarn till Henrik Henriksson Kukkoinen och varför står det i Den svarta Piskan av Valter Berg att han är styvson till Olof Kropp, dvs Jöns Henriksson kukkoinens systers man.

2011-12-18, 18:23
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Monika
 
Du har ett antal frågor om finnar mm i gränstrakterna mellan Dalarna och Värmland etc. Frågorna kan med fördel läggas under respektive socken för den person som berörs i frågan. Det gör det mer hanterbart!
 
Jag besvarade en fråga om Casper Jansson eller någon från den släkten för ett antal år sedan. Kolla genom sökfunktionen här på Rötter.
 
I övrigt kan jag inte nog betona vikten av ett självständigt kontrollerande mot källorna. Det finns alldeles för mycket skit på internet.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-12-18, 21:59
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om Casper Jansson vid Storsjön finns en alldeles ny bok av Valter Berg. Den heter Svartrockarnas kamp. Striden om Laggåsen och Casper vid Storsjön. 342 sidor, inbunden och kan köpas via http://www.gustavaforskning.se/publikationer.htm   scrolla en bit nerför sidan, så hittar du den.

2011-12-18, 22:21
Svar #3

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Hej
 
Jag har läst boken om Casper vid storsjön. En jättetrevlig bok. Har hört talas om Casper ända sedan jag var barn så det var riktigt kul att det kom ut en bok om honom. Valter Berg har gjort ett bra jobb som samlat in all den informationen och skrivit en bok  
 
Monika

2012-01-08, 11:14
Svar #4

Utloggad Monika Öhrn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 13:09
    • Visa profil
Jan-Erik, skulle du kunna lägga upp länken till det du skrivit för jag har sökt och inte hittat det du skrivit? Jag är verklligen intresserad.
 
Jag har själv kollat upp en hel del om Casper nu, men jag kommer inte så långt bakåt i tiden i Gustav Adolf och Norra Råda. Hittills har jag bara hittat svenska anfäder för Casper nämligen stallepelle två gånger.
 
Man får självklart vara kritisk när man hämtar information på nätet men de tre som varit mig behjälpliga i uppbyggnaden av mitt träd verkar vara seriösa forskare  som ofta har inlägg här i forumet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna