ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2010  (läst 520 gånger)

2010-09-12, 11:52
läst 520 gånger

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2340
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 19:17
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Börje!
Hon finns ju på Svaneholms bruk redan 1773! Se Hfl Svanskog AI:2, s 231 hos Mäster Mattias GID 529.16.15200

2010-09-12, 18:33
Svar #1

Börje Abramsson

Hej Kenneth!
 
Att hon är på Svaneholms bruk 1773 och fortfarande ogift, tyder på att hon inte gifter sig före 1788.
Då är frågan varför anges hon vara änka?
 
Hon kan ha blivit gravid på Svaneholms bruk, men var föder hon sin son?
Hemma hos sina föräldrar?
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-09-13, 17:33
Svar #2

Börje Abramsson

Hon gifte sig!!!
 
Den 18 juni 1780 föds Andreas Svensson son till Kohlgossen Sven Andersson och hans hustru Lisken Jeansdotter i Hammaren, Svaneholms Bruk (Svanskog C:3 sid 92)
 
Mellan Maj 1780 - Sep 1781 Svaneholms Bruk sid 121: Kohlgossen Sven och Hust Lisken Jeansdotter  
 
De bör ha gift sig på våren 1780! Vigselboken för Svanskog 1780 innehåller bara en vigsel! Förhoppningsvis kan uppgiften förts in i någon av grannsocknarna.
 
Sven Andersson dör någon gång mellan sep 1781 och nov 1782.
 
Änkan Lisken Jeansdotter finns på Svaneholms Bruk 27 nov 1782 (Svanskog AI:3 GID 529.17.39200)  
Gossen Andreas Svensson f. 1779(18 jun 1780) finns på Svaneholm sid 207 från den 25 nov 1787
(Svanskog AI:4 GID 529.18.61800) Ett år före mamma gifter om sig.
 
Jag sökte efter Födelse och dopuppgifter på hennes barn med Anders Olsson.  
Cajsa född 2 feb 1790 i Gräsmark (Anm: Som moder står felaktigt Kari Håkansdotter! Hon står också som mor till Måns Olofssons dotter Kari född  samma dag och plats i Tröttvik. Mer överensstämmande)(Gräsmark c:3 GID 487.31.78900)
Hittade inte Johan född ca 1793!
Anna född 25 jan 1795 på Högdens Soldatetorp, (Gräsmark c:3 GID 487.31.81400)
Olof född 14 dec 1799 på Högdens Soldatetorp, (Gräsmark c:3 GID 487.31.83400)
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-09-14, 23:12
Svar #3

Börje Abramsson

Lisken Jeansdotter anges vara född i Svanskog! I Svanskog hittar jag en Lisken dotter till Johan Svensson och Karin Bryngelsdotter i Svanskogs qvarn född 30 nov 1754. Men prästen har angett att flickan är död!  
Det är ganska vanligt,när ett barn dör,att nästa barn får samma namn. Om Johan och Karins nästa barn är en flicka, så finns det chans att hon heter Lisken.
Men, jag har inte hittat något ytterligare barn i födelseboken.
Hittade inte Svanskogs Qvarn i en första snabbkoll, för att se om Lisken omnämns.
 
När hennes man Anders Högfeldt dör 1823 står de skrivna under Arnebysäter i Gräsmark. (GID 487.10.1054009)
Vart Lisken, som här står skriven som Lisa Jansdotter, tar vägen, ser jag inte?
Sonen Olof Andersson dör 4 okt 1826 i Arnebysäter, men Lisken bor inte kvar.
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-09-15, 16:13
Svar #4

Börje Abramsson

Lisken Jeansdotter föds 30 nov 1754 på Svanskogsqvarn, dotter till Johan Svensson och Karin Bryngelsdotter. (Svanskog c:3 GID 529.12.80900) Anm: Död, prästens anteckning!
Fadern dör några dagar senare, den 7 dec 1754. (Svanskog c:3 GID 529.12.89000)
Modern gifter om sig 4 år senare, den 31 dec 1758 med änkemannen Nils Larsson i Bäcken. Svanskog c:3 GID 529.12.78900)
Lisken 1754 finns med i barnaskaran i Bäcken fram till 1762. (GID 529.14.108300)
Sedan finns hon hos Pehr Thoresson i Gaterud. Fl Lisken 1754, fram till nov 1769. (GID 529.14.115100 och GID 529.15.117400)
Från nov 1769 finns hon på Svaneholms Bruk. Flick Lisken 1754. (Svanskog AI:2 sid 172)
Sedan står hon som Pig Lisken 1756 på Svaneholms bruk. (Svanskog AI:2 GID 529.16.15200), vilket följer med henne resten av livet!
När hennes man dör 13 dec 1823 i Arnebysäter anges hon vara född i Svanskog. Den enda i Svanskog som stämmer med henne är född 30 nov 1754!
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-09-15, 21:34
Svar #5

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2340
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 19:17
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Bra Börje då är allt avklarat!
Tack för en trevlig gåta...

2010-09-16, 17:42
Svar #6

Börje Abramsson

Hej Kenneth!
 
Det var skönt att lösa den!
 
Jag hittade även var Lisken befanns sig mellan nov 1770 och nov 1773.
 
Flickan Lisken 1756 hos Jan Pehrsson och Margaretha i Krubbenäs sid 103 (GID 529.16.2100)
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-09-19, 10:08
Svar #7

Börje Abramsson

Lisken Jeansdotter hade en bror född 1750, Sven Jeansson. Han gifte sig med Maria Pehrsdotter 31 jan 1773 (Svanskog c:3 GID 529.12.79500)
I Ödeby sågen för tiden 1777 - 1784 (GID 529.17.34200) kan vi läsa följande:
Sågare Sven Jeansson 1740 (fel födelseår)
Hust Maria Ersdr     1749 (fel födelseår)
Son Jean             1772 (hittade inte i födelseboken)
    Bryngel          1774
Dotter Karin         1776
Son Olof             1778
Dott Maria           1780
     Caisa           1782
 
Dreng Anders Bryngelsson 1761 flyttat till Sandstigen 1783
Husqw Lisken Jeansdr
      son Andreas    1780
Swen: Karin Bryngelsdr 1730 flyttat till Markell 1783
Pig Karin Nilsdotter  1766
 
Här har vi Lisken Jeansdotter med sonen Andreas 1780, efter hennes mans död!
Pigan Karin Nilsdotter 1766, Liskens halvsyster!  
 
Men var tar hennes mor Karin Bryngelsdotter 1730 vägen?
Jag har tolkat att det står Markell. Men var?
Jag saknar dödsdatum på Lisken och hennes mor!
 
Var föddes Karin Bryngelsdotter?
 
Karins man Johan Svensson kan mycket väl vara född i Svanskog, Födelseboken i Svanskog saknar några år runt 1708! Hans första vigsel med Kierstin Johansdotter saknas av samma orsak. Vigselboken saknar årtal på 30-talet. Hon dör 10 juli 1748 i Svanskogsqvarn i en ålder av 31 år. (Svanskog c:2 GID 529.11.77600) De fick nog inga barn! Jag hittar inga i födelseboken!
 
Mvh Börje Abramsson!

2010-10-24, 13:51
Svar #8

Helena Rohlin

Söker efter Jonas Olofsson, som 1735 gifter sig med Kerstin Olofsdotter från Boberg, Sunne.
Kan inte se vad det står för hemby för Jonas i vigselnotisen.
s 47 C3 för Sunne

2010-10-24, 15:49
Svar #9

Helena Rohlin


2010-11-21, 11:49
Svar #10

Sten Magnusson

Ang. Helena Rohlins inlägg 24 oktober 2010.
 
Sunne C:3 (1721-1736)  Bild 27 / sid 47
1735 Vigsel nr. 25.
dito. (28 december) sammanvigdes af Hr Kiellman, efter 3ne föregångne lysningar, som skiedde på ofwanämnde dagar, drängen Jon Olufsson i Södra WästerRåttna och Pijgan Kierstin Olufsdotter från Boberg. Morgongåfvan var 10 lod Silf.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
PS!Vigsel 21 har en Jonas Olufsson och Enkian Karin Jonsdotter från Björke bruk .DS!
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-11-21 11:53)

2010-11-21, 18:02
Svar #11

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Hej!
Jag söker data om Britta Johansdotter och Per Nillson Sunne och deras föräldar. Giftermål 1701-08-02?
Trogitvis är Per N född omkr 1675 och han dog 1740-12-23 Gjutaregården, Sunne.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Mvh Ulla

2010-11-21, 18:59
Svar #12

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2340
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 19:17
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej
Enligt Linnarud Födda, Vigda och Döda i Sunne Församling 1669-1736, s. 105 så gifter sig 1701-06-10 Per Nilsson Gjutaregården med Britta Johansdr från Svartserud.
De har barnen:
Britta 1708-05-29
Jöns 1714-02-10
Peder 1715-04-26
Han dog enligt Linnarud 1737-1758 på Gjutaregården det datum du uppgivit 79 år gammal.Alltså född omk 1660...
 
På min hemsida har jag angett honom som född omk 1671. Dottern Britta gifte sig ju senare med Gustav Gösta Eriksson Suhoinen. Ja du kan se själv på http://www.kenalexis.se
 
Utdrag ur Frykdals härads domböcker:
 
Åker och äng skall skiftas mellan å ena sidan Erik Botolfsson och Elof
Persson i Gjutaregården och å andra Nils Persson Yrväder ib.
1685 ht
 
 Gjutaregårdens åbor Olof Larsson, Per Olofsson, Nils Persson och Håkan Torbjörnsson  
Erik Olofsson i Gjutaregården uteblir mot Olof Persson ib i mål om några skrifter efter Per Olofsson.
 Erik Nilsson Yrväder i Gjutaregården uteblir mot Jöns Svensson i Ulvsby i mål om en ihjälslagen galt.
1687 ht  
Gjutaregårdens åbor Nils Persson, Lars Olofsson, Lars Håkansson, Jöns Persson, Erik Olofsson, Erik Botolfsson, Elof Persson och Olof Persson  
1692 vt  
 
Så fadern lär väl heta Nils Persson i Gjutaregården
 
enligt:Rote-, utskrivnings- och mantalslängder 1665, och frälsegårdar i Östersysslet år 1667:
Finns på Gjutaregården:
Per Olofsson (äldre)    
Esbjörn Persson    
Per Olofsson unge  
 
Enligt Mantalslängd för Värmland 1641 Gjutaregården:  
Per Olofsson  
Olof Persson  
Svartserud: Jöns Eriksson  
Enligt: Skattskyldiga husbönder i värmländska socknar år 1622 - 1635  
Gjutaregården: /Olof/ Namnet fr bosk 1626  
 /Knut/ Namnet fr bosk 1626  
 /Per Olofsson/ Namnet fr domb 1631  
 
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2010-11-21 19:22)

2010-11-21, 19:31
Svar #13

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Tack Kenneth!
Ska kolla vigseln. Det är Gustav Eriksson som är en anfader hos mig.
Har sökt uppgifter/födelsedata och förädrar till både Per och Britta med tyvärr inte hittat något.
Mvh Ulla

2010-11-21, 19:35
Svar #14

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Hej Kenneth!
Såg att det var mer text nu,ska kolla det!
Mvh Ulla

2010-11-22, 07:27
Svar #15

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil

2010-11-23, 11:25
Svar #16

Sten Magnusson

Kan tillägga ang. Kenneth Bergmans inlägg här ovan att författaren till Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1602 - 1700 var Gunnar Almqvist och att hans personarkiv återfinns på Östra Emterviks Hembygdsförening. De sammandrag han gjorde var väldigt kortfattade jämfört med originaltexten i de renoverade domböckerna, förut förvarade på Göta Hovrätts arkiv, men numera på Landsarkivet i Vadstena.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-23, 14:06
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9198
  • Senast inloggad: 2019-12-10, 18:43
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Göta Hovrätts arkiv befann sig förut i Jönköping, men flyttades för några år sedan till Landsarkivet i Vadstena, men är förstås fortfarande Göta Hovrätts arkiv, om man ska gå efter arkivbildaren.

2010-11-27, 15:49
Svar #18

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Hej!
Har inte lyckats hitta födelsedata på Britta Olsdotter f.1716 i ev. Gjutargården, Sunne.
Hon dog 1787-08-22 och var gift med Per Jonsson f.1722-05-11.
Kan någon hjälpa mig?
Mvh Ulla

2010-11-27, 17:03
Svar #19

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2340
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 19:17
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej Ulla
Var dog hon? När gifte de sig?
Det finns en Per född enligt Linnarud, 1722-05-14 av Johan Persson och Marit Bryngelsdotter i Tjusterby.
Britta Olofsdotter födda i Sunne runt detta årtal enligt Linnarud Födda, Vigda och Döda i Sunne Församling 1669-1736.
1711-09-02 Gjutaregården Olof Botolfsson Kerstin Eriksd:r
1712-12-26 Ribbenäs Olof Göstasson Britta Pålsd:r
1715-12-25 N Borgeby Olof Olofsson Marit Nilsd:r

2010-11-27, 17:58
Svar #20

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Tack Kenneth!
Ad Sunne C:7 sid 535 /Tjusterby)
Har inte hittat någon uppgift om giftermål tyvärr!
Det är rätt föräldrar till Per, och det ska vara 1722-05-14, jag skrev fel!
Mvh /Ulla

2010-11-28, 14:32
Svar #21

Sten Magnusson

Jag vill bara uppmärksamma er på att Pär som det står i originalboken inte föddes i något Tjusterby utan där står det klart och tydligt Tiustersby. Det felaktiga namnet Tjusterby har förekommit tidigare i den här diskussionstråden och det är möjligt att det hette så någon gång tidigare, men i Sunnes kyrkoarkiv heter det hela tiden Tjustersby.
 
Det är ju f.ö. samma sak som om man skrev Ålesby istället för det riktiga Åleby eller Pålby istället för Pålsby som är det korrekta.
 
Sunne kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VA/13512/C/3 (1721-1736), bildid: C0039010_00041 sida 63 nr 81
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-28, 14:41
Svar #22

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2340
  • Senast inloggad: 2019-12-11, 19:17
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej Ulla
Per Johansson Tjustersby och Brita Olofsdotter från Gjutaregården gifter sig 1746-12-26,
enligt Linnarud Födda, Vigda och Döda i Sunne Församling 1737-1758.
De har barnen:
Kerstin 1749-01-18
Olof 1752-11-09
 
Se Olof Botolsson på min hemsida:
http://www.kenalexis.se/p66ba7017.html
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2010-11-28 14:45)

2010-11-28, 14:54
Svar #23

Utloggad Ulla Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 13:19
    • Visa profil
Tack Kenneth och Sten!
Nu ska jag söka vidare!
Ska tänka på ortsnamnen och stavning!
Mvh /Ulla

2010-12-02, 12:41
Svar #24

Sten Magnusson

Upptäckte just en sak i ett inlägg av Gunilla Jonsson Postat måndagen 10 november 2008 - 17:53.
 
Där finns en uppgift om min ff ff far Erik Ingmårsson (Ingemarsson) att han skulle vara född 1785. Det ska vara 1755. Se Sunne C:5 1748-1758 sid 189 nr 88
 
F.ö. är även de släkter Söderberg och Nyqvist som nämns där ingående i mina anor.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-13, 08:44
Svar #25

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan namnge männen i August Nilssons selfabrik på fotot på s. 118 i En bok om Backa Tjustersby Lill-Tjustersby Åleby. Denna selfabrik skall ha legat i Klockargården. Kan någon säga mej var? Finns några mer kort från denna plats som visar området utifrån?
 
Mvh
Margareta

2010-12-14, 12:35
Svar #26

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Hej Maggan!
Har inte tillgång den bok du nämner.Däremot har jag en annan raritet
Svensk Hembygd som redovisar Sveriges Privata företagare den är
utgiven 1940 och handlar om Värmländska företag så som dom såg ut i
slutet av 1930 talet.Där finns Firma Daniel Nilsson redovisad.Firman
startade 1933 i Tjustersby som Snickeri och Smidesverkstad.Tillverkningen
bestod av främst lokor (som är s.k. lokselar till hästar)Innehavaren betecknas som mycket skicklig fackman.Årsomsättningen
uppgår till c:a 10.000 kr.Tre anställda är anställda i firman.
Ett dåligt foto finns,taget i motljus,av innehavaren stående vid en maskin.
Ansiktet går inte att urskilja.
Det här är en intressant bok då många av Sunnes äldre affärer finns
redovisade.Med ägares namn m.m.
I Klockaregården stod förr ett stort tegelhus som var enda fabriken där.
Det måste ha varit där selfabriken låg.Den låg på Fabriksgatan nr 4 snett
emot livsmedelsaffären Vivo Livs eller vad den hette.
/Lennart

2010-12-15, 10:05
Svar #27

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Hur är det man skall göra för att lägga in foton?  
Nej Lennart det är inte det tegelhuset. Vad jag förstått stod denna selfabrik ung. mitt emot där mina släktingar bodde (farfars bror o systrar Gullström). Det låg ung. där björkarna står vid kyrkan o pastorsexp eller församlingshems byggnaden, eller vad det heter, är. Vid parkeringsplatsen till kyrkan. Å i det huset som hörde till bodde 1925 famors far o mor Magnus Borg o Kristina, hon kallades visst Anna, Jansdotter eller Borg. 1925 brann denna selfabrik ner. Det var August Nilssons selfabrik. Han var från Tjustersby. Jag har det på foto. Har frågat tidigare o på Hembygdsföreningen om det finns foto på det huset som brann ner 1925. Men fick aldrig nåt svar från dem.
Men hembygdsföreningen kanske inte svarar på privata frågor. Har frågat fler frågor där men får aldrig några svar. Synd tycker jag då det kan vara en rik källa då man släktforskar o bor en bit från orten.
Andra hembygdsföreningar är väldans hjälpsamma. Kan de inte svara hjälper de en att söka vidare med dtips o ideér.

2010-12-16, 09:42
Svar #28

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Selfabriken.
Enl. en Sunnebo som kontaktade mig i går låg selfabriken på Hantverkaregatan
i Klockaregården.På den plats där Vägförvaltningen hade sitt garage och kontor om du kommer ihåg det.Hur det ser ut på platsen i dag vet jag inte.
I det hus som var mitt emot där dina släktingar bodde var ett vanligt hus och inte en fabrik.Där bodde Johan och Anna enl Sunnekontakten.

2010-12-16, 11:13
Svar #29

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1896
  • Senast inloggad: 2019-10-09, 16:45
    • Visa profil
Tack Lennart!
Man får gå ett steg i taget.Vilka var Johan o Anna? Kan de haft Magnus o Anna Kristina inneboende? För de skall ha bott där.
Nä jag minns inte vart Vägförvaltningen låg.....Jag var 5 år då vi flyttade från Sunne. Får titta på nån karta på Hantverkaregatan. Spännande.....
 
Maggan

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna