ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Macklin/Berggren  (läst 687 gånger)

2001-11-10, 15:52
läst 687 gånger

Ingrid Wikberg

Den 29/11 1787 i Övergran,Uppsala, gifte sig Charlotta Ulrika Macklin f.2/6 1765 med Carl Fredrik Bergren f.2/4 1765  
Carl Fredrik var född i Eksjö, Småland.
MEN vart var Charlotta Ulrika född?  
VILKA var hennes föräldrar?
Vart mera exakt ligger Övergran?
 
Paret dyker upp i Oviken/Myssjö Jämtland år 1788
Där bor Charlotta Ulrikas broder Anders Macklin f.15/1 1770.
Paret Macklin/Berggren får 5 barn.  
 
Har någon i Uppsala området snubblat över Charlotta Ulrikas namn i sin egen forskning?
Tacksam för svar och ledtrådar.

2001-11-10, 21:58
Svar #1

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej!
Övergrans församling ligger i Håbo kommun i södra Uppland strax norr om centralorten Bålsta. Församlingen är bland annat känd för borgen Biskops Arnö och författaren Jan Fridegård.
Kungliga Livregementet, Sigtuna skvadron till häst samlades regelbundet och övade i Gran i församlingen.
Finns det en koppling mellan att Berggren var född i Smålands husarers hemstad och Kungliga livregementet? Var han militär?
Mvh Erik Lundin, Enskede

2001-11-11, 08:09
Svar #2

Ingrid Wikberg

Om Carl Fredrik Berggren vet jag endast att han var född i Eksjö,Småland och bodde i Idre Härad i Östergötland med sina föräldrar och att de flyttade till Stockholm där han sedan mötte Charlotta Ulrika.  
Carl Fredrik studerade och begav sig i handels-societet som handlande i Stockholms stad.  
Men de gifte sig i Övergrans församling!
 
Paret flyttade till Jämtland o januari 1788. Carl Fredrik sökte och erhöll borgarskap i Östersund, men hann aldrig flytta dit: blev sjuk och dog 1803. Dessa uppgifter kommer från en årskrift som heter Oviks- och Myssjöbygden 1985  Så om det finns militär anknytning för mannen vet jag ej.
 
Militär var däremot Charlotta Ulrikas broder fourir Anders Macklin f.1770: han var först volontär vid Uppland regemente 1781, befordrades till Fourir med lön 1788 vid Jämtlands regemente, Ovikens compagnie, deltog i fälttågen mot Ryssland 1789 och 1790 samt mot Norge 1808.
 
Så kanske där finns en militär anknytning ändå som handelsman...?
Och enligt ett släkttradition så ska Anders och Charlotta Ulrikas far vara någon med militär anknytning, men tydligen födda utom äktenskapet enligt traditionen. Fadern ska ändå ha tagit på sig fadersskapet...
Vilket måste bevisas.

2001-11-11, 09:25
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En liten detalj; Ovanstående härad i Östergötland bör väl vara Ydre. Du anger att Berggrens bodde där, varför väl föräldrarna till Carl Fredrik Berggren är kända?
Troligen har Du redan lagt märke till att det i det häradet, under den aktuella tiden, förekommer medlemmar av ätten Makel?er, som innan adlandet 1649 hette Maclean.
När jag läser Dina inlägg ovan blir jag osäker på vilka källor Du använt. Kommer uppgifterna från en årskrift som heter Oviks- och Myssjöbygden 1985, eller kan Du redovisa andra källor? Förmodligen kan det föra forskningen framåt.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-11, 13:28
Svar #4

Ingrid Wikberg

Uppgifterna om makarna Berggren/Macklin är tagna från den årsskrift jag nämner.Föräldranamnen på mannen är okänt, de står inte där.
Men jag frågade här om kvinnans ursprung eftersom hon enligt mormonernas register gifte sig i Övergran.  
Frågan om mannens ursprung har jag lagt under Östergötland, tyckte det var lämpligare.DET står Idre -men kan givetvis var en felsskrivning av Ydre ELLER en variant äldre stavning som artikel- författaren skrivit av?
 
Jag var nyfiken på dessa två eftersom de dels var släkt med min släktgren i Jämtland och ingen kunnat hitta föräldrarna till Anders Macklin och då tänkte jag att det kanske fanns en möjlighet att hitta ett spår via hans syster.... så kunde jag gå vidare sedan.

2001-11-17, 14:31
Svar #5

Ingrid Wikberg

Jag har nu fått information om föräldrarna till Charlotta Ulrika:
Pappan hette Johan Anders Macklin,Född den 4/10 1727 i Stockholm.  
Mamman hette Eva Hubenett född 13/11 1740 i ????
 
Pappan tjänade som Kammartjänare vid Åkerö herrgård i Bettna i Södermanland.
Där tjänade också modern som Huspiga.
 
De gifte sig den 14 april 1765, och fick barnen:
1765 föddes Charlotta Ulrika,
1766 föddes Carl Gustaf;  
1771 föddes Anders(Andreas)(alltså ej 1770 !?)
1774 föddes Eva Brita.
 
Som 10-åring antogs Anders(Andreas) som volontär vid Uppsala regemente och år 1789 tog Anders värvning som Furir vid Ovikens kompani, som då var förlagda vid Dalarö
 
 
År 1786 flyttade paret Macklin till Krägga Roten  
I Övergran gifte sig Charlotta med Carl Fredrik Berggren den 14 oktober 1786 och flyttade till Stockholm.
 
Vad är Krägga Roten? Är det en by? Vart ligger den egentligen?
 
 Föräldrarna flyttade till Stockholm 1788.
 
Känner någon till mera om föräldrarna, familjen och deras släkt, deras liv i Uppland, Stockholm och även Södermanland?
Jag är tacksam för varje liten upplysning och pusselbit.

2001-11-18, 00:38
Svar #6

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Jag tog fram lite historik om Krägga Herrgård via Konferenshotellets hemsida www.kragga.se där du får mer information om var det ligger.
Krägga nämns för första gången i skrift 1344 i en lista med gårdar som tillhörde byggnadsfonden Uppsala Domkyrka. Stavningen varierar i olika listor: Kreggia, Kraeggae, Kraegghia och Greggia.
Den första ägaren var knekten Birger Ulfson, son till det svenska helgonet Heliga Birgitta och domaren Ulf Gudmarsson. 1396 donerade Birger Ulfson Krägga till munkklostret i Vadstena, som hans mor hade grundat. Han övervakade munkklostrets ekonomi, särskilt när det gällde stora donationer.
Gustav Vasa blev kung i Sverige 1523. Sveriges finanser var dåliga och 1527 bestämdes, i Västerås riksdag, att alla egendomar som tillhörde kyrkan och klosterväsendet skulle tas tillbaka till staten. Krägga blev därmed också en del av Kronan.
1630 donerades Krägga till adelsmannen Åke Tott. Efter honom tillhörde gården, bland andra, Strömsköld, de la Chapelle, R?ckersköld, Anckarcrona, Falkenberg af Trystorp och Seton. Dagens huvudbyggnad restes under 1830-talet, möjligen av en doktor Patrik Steon, som en brudgåva till sin dotter Agnes. Byggnaden har en tegelgrund och en lätt fasad.
På gården har det funnits en tegelindustri, grundad kring 1850. Tegelstenarna transporterades med ångbåtar på Mälaren. Huvudbyggnaden var privatbostad fram till 1984 då den omvandlades till konferenshotell.
Mvh Erik Lundin, Enskede

2001-11-18, 08:27
Svar #7

Ingrid Wikberg

Det var verkligen en intressant bit historia. Så trevligt att få.   Stort TACK för den.
Det är så roligt att få lägga till lite historik bland anorna som bakgrund. Jag trodde inte att det t o m skulle finnas en sida på nätet som handlade om Krägga,eftersom namnet lät så konstigt i mina öron,- så jag hade ej ens försökt göra en namnsökning.  
Mvh, Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna