ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Andersson Lindström, Bådarö  (läst 642 gånger)

1999-01-06, 19:23
läst 642 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej jag söker information om skeppare Jan Andersson Lindström, född på Bådarö någon gång i början av 1800-talet. Han var gift med Johanna Andersdotter, f 1797, var vet jag inte.
 
De fick tillsammans dottern
 
Emilia (Emma) Sophia Lindström, f d 10 juli (eller 10 sept) 1833, Löths församling, Uppsala län
 
De lär då ha bott i ett hus nere vid Mälaren som kallades Lustigkulla.
 
Jag undrar nu om det finns fler barn jag inte känner till samt vilka som var Jans föräldrar.
 
Hälsn Lena A Löfström

1999-01-13, 13:52
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej, är det någon som vet var Bådarö ligger? jag har letat och letat men inte hittat något sådant.
 
Jag vet att mitt folk sedan bodde i Löths församling, Kalmar socken, Uppsala län, och mannen var skeppare så jag har antagit att de hållit sig runt samma område. Men jag kanske har fel, det kanske är så att Bådarö ligger tja...... i Norrland eller Skåne.... även om det låter mycket otroligt. Men som sagt hjälp sökes????
 
MvH Lena A Löfström

1999-01-15, 22:48
Svar #2

Utloggad Elisabeth Sagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 15:41
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om inte Bådarö är det som idag heter Bäddarö. Bäddarö ligger i Löt, Uppsala län, på en udde i socknens norra delar.
 
Hälsningar
Elisabeth Sagström

1999-01-16, 12:35
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Åh, tack så mycket, det skulle ju kunna stämma med att han med sin familj fram till sin död bodde i huset Lustigkulla i Löths församling, Kalmar socken, Uppsala län.
 
Känner Du kanske till huset Lustigkulla? Jag vet att det låg kvar i alla fall på 40-talet men det är ju några år sedan om vi säger så.....
 
Hälsningar Lena

1999-01-19, 23:11
Svar #4

Utloggad Elisabeth Sagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 15:41
    • Visa profil
Hej igen!
Nu blir jag lite osäker på om det stämmer...
Det Löt där Bäddarö ligger är en socken som idag tillhör Enköpings kommun.
Kalmar socken i Uppland ligger i Håbo kommun idag, och jag är tveksam till att det finns en Löts församling där.
Löt och Kalmar ligger dock väldigt nära varandra, på var sida om en vik, så det kanske blivit någon sammanblandning?
 
Tyvärr känner jag inte till Lustigkulla.
 
Hälsningar
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna