ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Andersson Eklund f 1809 G Uppsala - dömd för rån  (läst 722 gånger)

2001-09-09, 10:40
läst 722 gånger

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Bästa släktforskningsvänner!
 
Min morfars farfar (Erik Andersson Åhrlin) hade en bror Jan Andersson Eklund, som år 1941 intogs på allmänna inrättningen i Malmö. Han är dömd för rån. Så här står det i någon handling i Malmö:  
Johan Eklund intogs å allmänna arbetsinrättningen i Malmö den 6/2 1841.Dömd för rån till tio års allmänt arbete enl Kungl Majt:s utslag den 30/11.1840.Född i G:a Upsala d 19/12.1809.Hår mörk- brunt, ögon blå, växt undersätsig, ansiktet ovalt. Modern lever i Danmarks s:n, har tre syskon varav en bor i Uppsala. Begått Herrens Hel Nattvard d 2/6.1844,d 14/12.1845 och d 7/3.1847.Död d 6/11.1849 i nervfeber. Min källa är morfars släktforskning från år 1909 (Jag har inte kollat detta än)
 
Min fråga är följande: Jag har försökt att följa hans liv, men år 1831 tappar jag honom inne i Uppsala (senaste uppgiften är Uppsala AIA:7D sid 37 Kvarteret Bryggaren där han står som extra brandvakten Johan Eklund).
Jag finner honom inte i framgent - ej heller kunde jag (i Släktforskarnas Hus i Leksand) finna någon vigselbok att kolla i (Det lyser för honom år 1831 - men jag vet inte hennes namn heller när inte det finns en bok)
 
Jag vill kunna veta 1) hans familj (hu och barn), 2) var och när rånet begicks och läsa om det 3) läsa domstolsutslaget, men var?
 
Med vänlig hälsning  
                             Gudrun Åhrlin

2001-09-09, 13:56
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Självklart ska det vara år 1841, som han intogs på Malmö allmänna arbetsinrättning.
Gudrun

2001-09-10, 01:50
Svar #2

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Gudrun
I min släktforskning har jag en  
Erik Gustaf Lundberg
I mina noteringar om honom står det bl a:
1840-06-25 Dömd tillsammans med Johan Eklund att mista livet genom halshuggning för rån och stöld av avskedade soldaten Erik Stark.
1840-11-03 beviljade Karl XIV Johan honom nåd och straffet ändrades till 10 års arbete vid Malmö Fästning.
1841-01-22 påbörjades resan till Malmö med häst och vagn.
10 års fästning=10 års straffarbete. Fästningsfängelset stod under militär kontroll och under befäl av en kommendant. Fångarna satt i stockhus slagna i järn.
1851 kommer han tillbaka till Uppsala.
 
Ovanstående uppgifter har jag fått av en forskare som nu känner sig för gammal för att hålla på med detta, varför jag inte nämner hans namn här. Han har dock i sin tur fått hjälp att ta fram uppgifter. Jag har en hel del på Lundberg men har det inte tillgängligt i skrivande stund.
 
Själv har jag inte prioriterat Erik Gustaf Lundberg och inte kollat fakta då det visade sig att han trots allt inte tillhörde släktträdet.
Hälsningar
Laila

2001-09-10, 06:00
Svar #3

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Hej Laila!
 
Det var intressanta uppgifter Du hade. Tror Du att platsen för rånet är Uppsala-trakten i alla fall?! Jag var tveksam just på denna sak eftersom Jan hamnade på Malmö.
Nu ska jag titta i domböcker från Uppsalatrakten.  
Om Du har möjlighet att lämna Dina övriga uppgifter kring Lundberg till mig, vore jag tacksam.
MVH Gudrun

2001-09-10, 15:47
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
Hej Gudrun!
Rånet hände i Uppsala närmare bestämt vid Kungsängstullen efter ett krogbesök. 1840-05-22 lämnar Upsala Kämersrätt över målet till Rådhusrätten för slutlig dom och den domen kom ju 1840-06-25.  
Nu har du förhoppningsvis lite mer att gå på och jag måste säga att jag är nyfiken på resultatet.
 
Betr Erik Gustaf Lundberg f. 1809-09-08 i Uppsala så gick det inte så bra för honom. Hustrun (som är min ana) fick skilsmässa från honom. Han gifter om sig med en 21-årig kvinna 1858. 1860 döms han igen till 3 år och 2 mån (Långholmen)och slutligen döms han 1863 till livstids straffarbete för rån och stöld. Hur det gick för Johan Eklund vet jag ingenting om.
Hälsningar
Laila

2001-09-10, 17:02
Svar #5

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Tusen tack Laila
 
för vad Du delat med Dig. Som det står i handlingarna på Malmö avlider Jan i nervfeber 6/11.1849 på allmänna arbetsinrättningen. Så där slutar hans liv.
 
Min morfar skrev i sin släktforskning att när Jan Ekunds bror (morfars farfar) fick kännedom om rånet och domen så lär han ha yttrat orden: Stjäl min bror och häng min bror (Jag har inte sett morfars släktforskning, den är försvunnen, men han har skrivit några utdrag från den i brev till släktingar. Dessa brev kom mor över på 1960-talet och just det här yttrandet fanns med i ett av dem.)
 
Mvh Gudrun (och kattungen Morr, som trampar på tangenterna samtidigt med mig)
Jag hör av mig så småningom med fakta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna