ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacob Öbrink Öhns bruk Älvkarleby f.21/12 1721  (läst 1047 gånger)

2001-03-13, 13:53
läst 1047 gånger

Lars Öbrink

Jacob var näst yngst av nio syskon, alla barn till mästersmältaren Lorentz Jansson Älvkarleby med hustrun Catharina Andersdtr. 1738 flyttar han till Tierp /Älvkarleby hfl. 1736-44 AI:1 pag.15/.Där försvinner han och trotsar mina försök att spåra honom. Syskonen hade alla efternamnet Öbrink, så ock förmodligen denne Jacob
Känner någon till honom?
Mvh Lars Öbrink

2001-03-14, 00:02
Svar #1

Ove Tegnér (Ove)

Hej Lars
Jag har ett litet tips  
 
Jag har födelseuppgiften 1723 på denne person. Uppgifterna kommer från en Olof Öbrink och är publicerade i Vallonättlingen nr1. 1995
 
Jag har adress och telefon till honom också om du hör av dig. Han kanske vet mer idag eller så kanske du redan varit i kontakt med honom ?
 
 
mvh // Ove

2001-03-14, 11:47
Svar #2

Lars Öbrink

Hej Ove!
Det var rappt svarat. Tack ska Du ha. Det är bara det att Olle och jag är kusiner och länge tillsammans har grunnat och letat kring denne Jacob men stångat pannan blodig. Nättidningen Rötters anbytarforum är mitt/vårt/ sista halmstrå.Vi hänger väl kvar i det ett tag till!
mvh Lars.

2001-03-29, 06:58
Svar #3

Marianne Henriksson Giusti

Anna Caisa Öbrink och hennes man Mästersmeden Carl Gustaf Nordström är faddrar till Rättaren Eric Mattson Kolms dotter Ulrica Margareta. Eric är Rättare på Öns bruk. Kan detta hjälpa i sökandet efter Jacob Öbrink?
 
MVH
Marianne Henriksson Giusti

2001-03-31, 15:42
Svar #4

Lars Öbrink

Hej, Marianne!
Jag måste be Dig att komplettera namnen i Ditt inlägg med några tidsuppgifter så att jag kan tidfästa dem. Annars blir det svårt.
Mvh Lars Öbrink

2001-04-01, 05:58
Svar #5

Marianne Henriksson Giusti

Hej Lars,
Jag hjälper en person i Portland, Orgegon som är medlem på swede listan här i Amerika. Han hade namnet Moselle och Kolm, och tidig emmigration till Amerika 1866. Genom vissa kontakter här på Rötter har jag fått fram att dom kom ifrån Hedesunda och att en ifrån Älvkarleby. Uppgifterna på Ulrika Margareta Kolm fanns i födelseboken för Älvkarleby 1830 och där står följande:
Ulrica Margareta född 19-1 döpt 19-1 Föräldrar Rättaren Eric Mattsson Kolm och hustrun Johanna Brunnberg vid Öns bruk. Modern ålder 27. Faddrar Carl Gustaf Nordtröm hustrun Anna Caisa Öbrink, Stålbrännar sonen Anders Öman, pigan Anna Stina Wret, alla på Öns bruk. Barnmorskan finns nämnd också Helena Chatarina Wallin.  
Kan detta hjälpa dig i din foskning efter Jacob Öbrink?
Du vet hur svårt det kan vara att hitta emmigranterna, och nu har två familjer knytit kontakt. Carl Moselle emmigrerade så tidigt som 1866.
Med Vänliga Hälsningar
Marianne Henriksson Giusti
hercplt@earthlink.net

2003-03-12, 21:25
Svar #6

lena

Hej!  
Jag undrar om någon vet något om Casia Öbrink och hennes son Lars westergren född 24/4-1781 i Westerboda Älvkarleby
Mvh Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna