ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hamrångs-Jan  (läst 149 gånger)

2000-08-08, 20:11
läst 149 gånger

Thomas Sievertsson

Hej!
 
Är det någon viksta-kunnig som hört talas om Hamrånge-Jan eller Hamrångs-Jan. Han hette Eriksson, förmodligen Johan/Jan Eriksson. Han skall ha troligen ha varit dräng på Viksta prästgård omkring 1900-1903.
 
Jag har inte hittat någon som stämmer på denna beskrivning i kyrkböckerna. Är det någon som har nån liten ledtråd eller kan ge mig ett tips om var jag skall vända mig?
 
Vänliga hälsningar, Thomas

2001-01-14, 22:43
Svar #1

Ulla Hellstrand

Kanske du redan fått svar på din fråga, men i nuvarande Gävle kommun finns en kommundel som heter Hamrånge, närmare bestämt Hamrångefjärden. Grannbyn, där kyrkan finns, heter Bergby. Hoppas jag minns rätt. Kanske det kan vara ett steg på vägen till lösningen om Hamrångs-Jan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna