ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frid Johan Peter, Skräddare 1842-09-11  (läst 451 gånger)

1999-03-22, 10:46
läst 451 gånger

Berith Andersson

Fd. Soldaten Frid från Lengjum, Larv, Avvek från hemorten 1867 efter avsked, dömd för stöld 1867. inflyttad till  Älvkarleby förs. 1882-12-16. 1877- 05-16 föddes en flicka vid namn Julia, moder var Skräddare And. Thonardssons
änka Stina Augusta Lindström, Och uppgiven fader Skräddare Johan Peter Frid som vistats vid Bruket i 6 år. Så redan 1871 kom han till förs. men inflyttade först 10 år senare. Julia hadde flera halvsyskon. Inom äktenskapet fick Stina Augusta Lindström 5 st barn och efter And. Thonardssons död 3 st oäkta. Finns det någon som råkat på eller forskar i någon av dessa personer så hör av er. Särskilt Julia eller Frid då dessa är släkt till mej.

1999-04-26, 22:37
Svar #1

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
Hej Berith
Jag har inte sett Din sökning förut. Jag brukar titta på Västergötland. Jag vet inte om det var Du som fick uppgifter av mej på syskon till Frid. De hade flyttat bl.a. till Länghem. Jag kan sända släktavla med Frids fff som stamfar på två A4-sidor. Meddela då detta så skickar jag på E-post.
Helge Svantesson

1999-04-28, 16:52
Svar #2

Berith Andersson. Gislaved

Hej Helge,
Tror att det var dej jag pratade med på telefon om en bror till Frid. Hans namn var Sven och född 1838, han flyttade 1862 till Stockholm. Där träffade han min farmors mor Christina Maria Hellgren och de fick två barn, en av dessa var min farmor Hulda Maria. Hon blev barnhusbarn 418, då modern blev sjuk. Att jag forskar i Frid beror på att jag blev intresserad av hans öden efter han rymt från orten 1867. Har just i dagarna fått rättegångsprotokollen för hans stöld, men inte hunnit läsa dem så noga. Hans far och farfar och farfarsfar har jag, men på hans mor sida har jag bara Maja Svensdotter 1809-10-24 från Skarstad.  
Du får gärna höra av dej till mej.
Hälsningar Berith

1999-04-28, 16:55
Svar #3

Berith Andersson. Gislaved

Hej Helge,
Tror att det var dej jag pratade med på telefon om en bror till Frid. Hans namn var Sven och född 1838, han flyttade 1862 till Stockholm. Där träffade han min farmors mor Christina Maria Hellgren och de fick två barn, en av dessa var min farmor Hulda Maria. Hon blev barnhusbarn 418, då modern blev sjuk. Att jag forskar i Frid beror på att jag blev intresserad av hans öden efter han rymt från orten 1867. Har just i dagarna fått rättegångsprotokollen för hans stöld, men inte hunnit läsa dem så noga. Hans far och farfar och farfarsfar har jag, men på hans mor sida har jag bara Maja Svensdotter 1809-10-24 från Skarstad.  
Du får gärna höra av dej till mej.
Hälsningar Berith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna