ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik Hillman och Margareta Rothovia på Sandbro, Björklinge sn  (läst 1282 gånger)

1999-03-14, 13:29
läst 1282 gånger

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Är det någon som känner till trädgårdsmästaren Fredrik Hillman och hans hustru Margareta Rothovia? De vigdes 1759 och var då bosatta på Sandbro i Björklinge sn (C). 1760 föddes deras son Johan. Detta är de enda uppgifter jag har men skulle gärna vilja veta deras ursprung samt senare öden.

1999-03-14, 21:05
Svar #1

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Svenskt biografiskt lexikons (SBL) kortregister innehåller en stor mängd litteraturreferenser rörande personer tillhöriga släkten Rothof(f)/Rothåf/Rothovius; även om namnen skrivs olika lär alla ha gemensamt ursprung. Du kanske kan pröva att kontakta SBL på Riksarkivet.
 
Släkten har också delvis berörts i det finska mastodontverket Sukukirja, liksom i Abraham Hülphers samlingar i Västerås (finns på mikrokort, om jag inte tar fel), men det känner du nog redan till. Eftersom ett par grenar introducerades på Riddarhuset kanske kompletterande uppgifter finns i de två kompletteringsband till Elgenstiernas adelsgenealogier som förbundet nu arbetar på.

1999-03-14, 21:30
Svar #2

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Släkten Rothovius härstammar från skattebonden Börje Larsson i Hedenstorps by, Angelstads sn, Kronobergs l. Han hade sönerna:
Isak Rothovius, biskop i Åbo, och Jonas Rhotovius, superintendent i Kalmar, tvillingar, födda 1572-11-01 i Angelstad.  
Johan Rothovius (min ana), kommendant på Kexholms slott.
Isak var stamfader för adelssläkterna Rothoff, Rothåf och Ridderhof. Jonas var stamfader för adelssläkten Gyllenroth.
Johans son Arvid förekommer i boken Genealogia Sursilliana (Sursillin Suku) då han är gift med Katarina Walstenia, vars mormor är Kristina Sursill.
Jag vet inte hur Margareta är släkt med dessa.

1999-03-15, 01:04
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
I Föglö socken på Åland fanns en kyrkoherde Gudmund Rothovius, död 1691, som i litteraturen (exempelvis det åländska herdaminnet) uppges vara brorson till biskopen Isak Rothovius och son till bonden Jakob Birgersson i Hornstad, Angelstad sn, Småland. Hans ättlingar på Åland hette Rothovius i några generationer.

1999-12-09, 01:08
Svar #4

Utloggad Tapani Rossi

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-01-10, 21:25
    • Visa profil
    • www.krigsbarn.com
Hej
Som ättling till Angelstabonden Birger Larsson, vars fader var en soldat som fick namnet Laurentius Roth, har jag gjort en hel del (litteratur-)forskning på denna vittförgrenade släkt. Intresserad kan kontakt mig så e-postar jag gärna en antavla över de ättlingar (i fem generationer) till Lars Roth som jag hittills antecknat. Den svenska grenen utgående från Jonas i Kalmar har jag inte följt närmare utan mera den gren som Pehr Hedenqvist nämner ovan. Jag kan därigenom sluta mig till att vi är männingar i en nivå med f n okänt sifferprefix.
Hälsningar
Tapani Rossi
Rothovius och Sursill-ättling.

2003-10-14, 13:25
Svar #5

Ivan Dovrn

Hej.
Ett litet bidrag kan jag lämna här.
Delar av släkten Rothoff finns redovisad i en släktutredning under www.gyllensporre.com/web/misc/Rothoff.htm
Själv är jag son till Ella Helfrid Rothoff/Dovr?n (född 1910) som var äldre syster till Elof Johan Rothoff som var utredarens morfar.

2009-11-14, 19:13
Svar #6

Utloggad Carita Hjorth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!  
Här finns mera on släkten Rothovius i Finland.  
 
http://www.kolumbus.fi/carita.hjorth/Suvut.html  
 
 
Hälsningar  
Carita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna