ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Vass/Wasz, trädgårdsmästare i Vendel (1722(?) - 1802) och hu Brita Molander (171?-1785)  (läst 668 gånger)

2001-10-13, 10:38
läst 668 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Tierp, som väl varit fel socken, har jag fått hjälp med kompletteringar till ett mycket gammalt material gällande ovanstående och deras ättlingar. Det är känt att Brita Molanders mor hette Kajsa Björsdotter (eller möjligen Kaja Björk) och dog 1757 i Örby, Vendel, 77 år gammal. Intressant är att mäster Erik tydligen anges med stavningen Wasz. Någon källa för detta, förutom Hillgrens lilla skrift, har jag ännu inte. Stavningen förekommer vad jag vet endast i Finland.
Har någon stött på paret/familjen, deras vigsel, härkomst o s v?
Vänligen,
Olle Elm

2001-10-15, 10:42
Svar #1

sonja

Hej,
Jag har en Mats Andersson Vass i Lundsvedjan i Harg född 24 april 1795 och död 23 juni 1863 och är lite nyfiken på hur eller varför det namnet läggs till?
Nu är det 70 års åldersskillnad på dessa herrar, men vad vet man...de kanske var släkt?
Hälsningar Sonja

2001-10-15, 18:26
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Sonja,
Om Du klickar på länken till Tierp ovan kan Du i olika inlägg se vilka Vassar som är kända i denna släkt. Ingen Anders vad jag kan se. Vet Du vilka Mats Andersson Vass föräldrar var? Det är ju en bit mellan Harg, Vendel och Tierp (Källa: Svenska ortnamn), men man kan ju aldrig veta. En uppgift är kanske förvirrande - det finns ett Lundsvedjan också i Vendels sn. (F ö har jag i efterhand noterat att jag vid ett tidigare tillfälle ställt nästan samma fråga under efterlysningar. Beklagar slarvet!)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna