ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Enander!  (läst 512 gånger)

1999-09-07, 22:18
läst 512 gånger

N. Enander

Hej!
Jag söker information om släkten Enander. Ska ha bott i Tierp samt Vendel! Allt av intresse! Skicka gärna det du vet via mailen.  
 
Mycket tacksam för svar!

1999-10-12, 22:06
Svar #1

Yvonne Friborg

Hej!
Stötte på en biskop Enander hos vilken en anfader till mig varit fogde. Jag har ingen information om ort, men min anfader härstammar troligtvis från Östergötland och han borde ha varit i tjänst hos biskop Enander någon gång under senare delen av 1600-talet.
Skulle min anfader Anders Andersson Palmaerus f. 1620 dyka upp i någons forskning kring Enander så är jag naturligtvis tacksam för upplysningar.

1999-10-13, 00:05
Svar #2

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej!
 
Samuel Enander (1607-70)var Biskop i Linköping, Östergötland från 1655-70.  Tidigare hade han varit Superintendent (Biskop) i Kalmar 1650-55.  Han var också nämnd Superintendent (Biskop) med den Svenska armee i Tyskland i 1648 vid slutet om Trettioårskrig.
 
Om Linköpings stifts herdaminne ligger nära till hands du kan läsa mera om Biskop Enander och hans förhållanden.  Kanske en titt på personregistret i herdaminnet kan visa en efternamn Palmaerus, eller Palmerus som har släktanknytningar till din anfader.  
 
Lycka till!
 
John Winblad von Walter
Chanhassen, Minnesota
United States of America

1999-10-13, 08:42
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Yvonne,
Wel:t Andreas Palmerus i Bärga som han t ex kallas i Kinda härads dombok 26/6 1674 bodde i Berga, V Eneby sn, i Östergötland. Om Du ställer Din fråga där kanske någon känner till hans bakgrund. Själv hade jag inte lagt in honom i min databas men kände igen namnet.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna