ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Ludvig Lind/Lindell  (läst 360 gånger)

1999-03-20, 21:46
läst 360 gånger

Roland Dahlquist

Jag söker uppgifter om Carl Ludvig Lind (eller Lindell) född 7/6-1828 i
Gottröra och död 1910 i Roslags Kulla. Han var dragonkorpral vid Upplands
regemente, skvadron n:o 1. Gift med Johanna Margareta Ersdotter, född
12/10-1834 i Roslags Kulla och funnen död i Roslags Kulla 20/5-1913.
 
mvh
roland.dahlquist@telia.com

1999-03-27, 20:34
Svar #1

Elaine Löfgren

Min mm far var soldaten Erik Adolf Lindell, f, 20/6 1870 i Värmdö, A-län. Det sägs att han lät värva sig och då fick namnet Lindell, men ingen vet riktigt.Med denna förfrågan påbörjar jag forskning på min morssida, så jag vet egentligen ingenting. Innan Erik blev soldat arbetade han på gården Torresta, förmodligen som dräng. Har Erik något att göra med din släkt?

1999-07-24, 23:53
Svar #2

Roland Dahlquist

Nej, Carl Ludvigs barn fick alla efternamnet Lind.
De heter Hedvig Maria (1863-1936), Ludvig Teodor (1854-1859), Johanna Sofia (1857-1953) och Emma Gustava (1859-1949).  
Deras mor hette Johanna Margareta Eriksdotter (1834-1913).
Det kan vara möjligt att Erik Adolf efterträdde Carl Ludvig om han placerades nära Vira. Jag har för mej från mitt besök i krigsarkivet att efterträdaren också fick heta Lindell, men jag skrev nog inte upp namnet.
 
mvh
Roland Dahlquist

1999-08-09, 20:17
Svar #3

Elaine Löfgrne

Min Lindell var född Carlsson, på Fågelbro gård,Värmdö, där hans far var dräng. Jag har ännu inte påbörjat någon soldatforskning, så jag vet inget mer. Reagerade på namnet Lindell i din sökning. Kan man tjäna tid eller kraft så...
Hälsn. Elaine Löfgren

1999-08-09, 23:07
Svar #4

Roland Dahlquist

Hej Elaine!
 
Vi har nog en annan gemensam tråd på annat håll
genom Värmlands-efterlysningen Spiksmed Nils Nyberg vid Jonsbols Bruk som berör Ekman-Nyberg.
Kolla in den i fall du inte redan har gjort det.
Där har jag en del ättlingar mm.
 
/Rolle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna