ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buhre Karl Fridolf, Frans Gunnar  (läst 434 gånger)

2001-04-12, 21:01
läst 434 gånger

Utloggad Karina Buhre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2013-01-25, 19:02
    • Visa profil
Hej!
Jag heter Karina Buhre och min fff fick namnet Buhre då han blev soldat.Alltså dom enda släktingar som heter Buhre är alltså avkommor efter min ff:s bror:Carl Petter f. 9/7 1872 i knutby.Han gifte sig 1896 m Elin Charlotta Pettersson och dom fick två barn som jag har hittat KarlFridolf f.13/2 1897 Knutby och Frans Gunnar f.4/10 1898 i Edebo.Det står i HFL i Edebo att dom flyttat till Järfälla 1898,men har inte hittat dom där.Är det någon som känner till dessa personer eller har några upplysningar om barn eller barnbarn som kan vara i livet.
Tacksam för alla svar jag kan få.
MVH Karina Buhre

2001-04-12, 21:53
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Karina! Det torde finnas åtskilliga fler som haft det namnet om det var ett soldatnamn. I Sveriges dödbok finns 35 st, varav många i och för sig säkert är ingifta. Ingen av de du nämnt har dock avlidit efter 1970. På Söder-CDn finns 11 st varav den äldsta är född 1823.

2001-04-13, 17:20
Svar #2

Lars Öhman

Karina
 
Enligt SCB:s namnstatistik finns det idag 196 personer som heter Buhre. Telias CD upplyser om att de har 133 abonnenter med detta namn, men av dessa ser jag att 15 abonnenter stavar Buhr? med accent. Återstående 116 st Buhre finns spridda över hela Sverige, ingen dock i Järfälla.
 
Det är ju inte heller säkert att Karl Fridolf och Frans Gunnar fick några ättlingar, som har burit släknamnet Buhre vidare till idag.
 
I sammanhanget kan nämnas att SCB anger att 42 personer idag bär släktnamnet Bure utan h. Telias CD upplyser om 27 abonnenter med denna stavning.
 
mvh
Lars Öhman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna