ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boja i Löfsta  (läst 377 gånger)

2003-01-09, 22:58
läst 377 gånger

Tomas Andersson

Hej,  
 
Min farfars mormor skall enligt uppgift ha kommit från Löfsta i Uppland. Hennes namn var Ulrika Boja och skall ha befunnit sig i Näs socken i Jämtland när min farfars mor, Selma Ulrika, föddes 1887-08-15. Är det någon som känner till någon med efternamnet Boja i de trakterna? Fadern, arbetaren P.J. Andersson uppgavs även han komma från Löfsta. Dopattest skickades enligt födelseboken till Löfsta men återsändes, troligen för att Ulrika då inte var skriven i Löfsta men hon var heller inte skriven i Näs då. Hon skall ha varit 27 år 1887 så hon borde vara född kring 1860.

2003-01-10, 09:44
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Tomas,
 
Enligt folkräkningen 1890
 
Jämtlands län - Hallens Moder församling - Qvarstående obefintliga (sedan åren 1881-1890)
 
Ulrika Boja f 1846 i Botheå (W.Ns.l). Lösdrifverska. Står noterad som gift men ensamstående.
 
Så född i Löfsta är kanske inte så rätt.
 
Det fanns inga Boja i folkräkningen 1890 i Uppsala, däremot 17 st i Västernorrlands län.
Njurunda församling
Johan Boja f. 1833, arb., Bunsta
Isak Boja f. 1853, arb., Qvarstående obefintlige sedan åren 1881 - 90
 
Sköns församling
Hulda Boja f. 1864, Ortvikens Ångsåg och lastageplats
 
Alnö annexförsamling
Hedda Lovisa Jakobsson f. Boja f. 1856, Arbetareenka, Fröst
 
Timrå församling
Anna Euphrosyne Boja f. 1868, Piga, Wifsta
Emma Kristina Boja f. 1869, Piga, Framnäs
 
Gudmundrå församling
Sara Marta Boja f. 1847, Frånö
 
Bjärtrå församling
Johanna Kristina Boja f. 1865, Kungsgårdens by
Gustafva Boja f. 1852, hushållerska, Lugnviks by
Johan Boja f. 1834, bonde, Lugnviks by
 
Ytterlännäs församling
Brita Lisa Boja f. 1836, Bollsta
 
Styrnäs församling
Per Olsson Boja f. 1814, f. båtsman, Djuped
Nils Boja f. 1855, Båtsman, Djuped
Sara Boja f. 1800, inhyseshjon, Djuped
Anna Helena Boja f. 1852, Solum
Ulrika Fredrika Boja f. 1810, fattighjon, Solum
 
Nätra församling
Märta Stina Boja f. 1849, Utan bestämd vistelseort
 
mvh
Lena

2003-01-10, 09:57
Svar #2

Tomas Andersson

Hej Lena och tack!
 
Jag vet redan om dessa Boja som finns i Jämtland och Västernorrland. Problemet är att det i födelseboken för Näs församling står att Ulrika Boja var 27 år och det stämmer inte med den Ulrika Boja som föddes i Boteå. Jag är medveten om att det skulle vara konstigt om det fanns två Ulrika Boja i Jämtland under den perioden men jag vill kolla upp spåret på Löfsta i Uppland som Födelseboken för Näs säger...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna