ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vinqvist, Ida Kristina, f. 1863-03-26, fosterdotter i Torshälla?  (läst 661 gånger)

2007-03-12, 11:51
läst 661 gånger

Utloggad Lotta Zeijlon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 14:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har en Ida Kristina Vinqvist som spökar för mig. Ida Kristina föds i Stockholm som tvilling, föräldrarna kan inte ta hand om bägge barnen. Ida Kristina hamnar görst på barnhem i Stockholm, vad jag förstår, men kom sedan att placeras hos en rättare, ev. i Torshälla eller där omkring. 1871-06-05 kommer hon till Vena, Kalmar län, 8 år. Hon blir kvar i Småland och får en oäkta son, Johan Albin f. 1891. Hon försörjer sig då som piga. Är det någon som stött på en fosterdotter vid namn Ida Kristina, efternamnet kan ju komma från fosterfamiljen...
Tacksam för alla ledtrådar och spekulationer som kan leda mig framåt, eller nåja, bakåt kanske man ska skriva i det här fallet!
MVH
Lotta Zeijlon

2007-03-12, 17:24
Svar #1

Utloggad Lotta Zeijlon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 14:50
    • Visa profil
Hej där! Jag svarar mig själv på det här! Ida Christina Winqvist föds den 23/6 1863 och hon hade en tvillingsyster, Anna Catharina, föräldrarna står som okända, är det någon som vet något om dem är jag tacksam för hjälp! Ida Christina placeras hos kolare Jan Jacob? Andersson, Lugnet, Gräsö men blev återlämnad pga sjukdom. Hon hamnar så småningom hos hemmansegare Sven P. Persson i Mjosjöharfva, Hvena. Anna Catharina blev knappt 2 år och hon är placerad hos Bonden Nils E. Engström i Westermörtare, Gräsö, Uppsala. Som sagt var, föräldrarna till dessa bar är intressanta!
Mvh
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna