ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Jacobsson född 1770 Sörby, Södermanland  (läst 620 gånger)

2003-12-25, 22:02
läst 620 gånger

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hej!
Söker ledtrådar till födelseorten till Peter Jacobsson som 1793 flyttar från Furingstad (E) till Kuddby(E) och gifter sig 1795 i Konungsund (E) med Maria Catharina Söderbom från Landeryd(E).
Peter J och Maria Catharina får 1820 en son Per Gustaf Persson (Boström)i Östra Stenby(E) som 1836 kommer från Helgesta i Södermanland till Kåreholm, Rönö (E).
Hittar inte Peter Jacobsson i Rönö Dödbok, men enligt Hf ska han ha dött 1843. Hans änka flyttar till Börrum(E) 1843.
 
 
Det finns väl ingen Sörby socken i Södermanland?
Sonen Per Gustaf som vistades i Helgestad, kan han ha varit hos någon släkting? Finns det något Sörby i närheten eller i socknen?
 
Tacksam för alla tänkbara ledtrådar!
 
mvh
 
Kristina i Norrköping

2003-12-26, 14:37
Svar #1

Ingegerd Johansson

Hej Kristina!
 
Nej, någon Sörby socken finns inte i Södermanland. Men platser vid namn Sörby verkar det vara gott om. Jag var nyss inne på Lantmäteriverkets kartsök och fann 17 st, varav fyra i Flens kommun, där Helgesta ligger. Om jag inte har alldeles fel vad gäller gamla sockengränser, så verkade två av dessa fyra ligga i Helgesta.
 
Mer kan jag tyvärr inte hjälpa till med just nu. Då jag mycket liten förankring i de socknar som numera ingår i Flens kommun, har jag inte letat i dem i min släktforskning.
 
Hälsningar
Ingegerd Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna