ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Olsson och Maria Olofsdotter  (läst 319 gånger)

2005-11-08, 19:47
läst 319 gånger

Lennart Persson (Lelle)

Olof Olsson, född troligen 1768 och hans hustru Maria Olofsdotter, född 1772.  
Enligt Hfl. skall Olof vara från Lista och Maria från Torshälla, men jag lyckas inte finna någon av dom i födelseböckerna.  
Jag har inte heller lyckats följa dom hela vägen bakåt via Hfl.
För Olof stannar det på AI:7B,s14,1792-93, Ekeby Västra Gård,Torshälla Lf. GID:2578.1.11400. Här anges att han kommit till Ekeby från Tumbo år 1792. Jag har lusläst Tumbo för aktuell tid utan att hitta honom.  
Detsamma gäller Maria där det slutar vid AI:6B,sid.8, Ekeby Norrgård,Torshälla Lf.(D),1788, GID:2177.34.88200. Här saknas hänvisning till både varfrån och varthän. Från nämnda tid och framåt har jag alla uppgifter. Dom gifte sig 1794-10-24 i Torshälla.
Faddrarna till deras första barn var Lars Ersson  i Ekebylöt, Hustru Anna Larsdotter  i Skinnlösa, Drängen Lars Olofsson  i Ekebylöt  
och Pigan Cajsa Olsdotter  i Mellby.
Tacksam för alla ledtrådar till födelseplats och föräldrar.
 
MVH / Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna