ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stav  (läst 622 gånger)

2004-01-18, 16:40
läst 622 gånger

Sören Ahinko

Jag försöker hitta Stavsgård som ska ligga nära Hölö i Södermanland. Ev är det en herrgård.  
Jag skulle vilja veta lite om gården pga att mina föräldrar har jobbat där på 50-talet.
 
 
Sören

2004-02-08, 20:55
Svar #1

Sten Strand

Sören
 
Stafs gård var ursprungligen en by, som under 1600-talt av dåvarande ägaren Erik Lovisin (d. 1693) sammanslogs till en egendom. Senare blevo dessa hemman bortbytta till kronan enl kamarkollegii brev av år 1683. Under många år tillhörde Staf som utgård Brandalsund. Gården kom ånyo att tillhöra den Lovisinska släkten och den siste ägaren av densamma var Eric Lovisin, som år 1911 sålde egendomen till rektor Boije af Gennäs. Nuv.äg., dir. J.B.A. Kleist, förvärvade Stafs gård genom köp 1932.
 
Allt enl Sveriges städer och samhällen.

2004-02-11, 16:08
Svar #2

Sören Ahinko

Tackar Sten för information om Stafs gård.
Jag får åka ner till Hölö och leta någon gång i vår. Det ska väl inte vara så svårt att hitta tror jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna