ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Segerminne  (läst 1952 gånger)

2007-01-28, 14:48
läst 1952 gånger

Maj Carlsson (Maj)

Vore tacksam om någon kunde förklara vad namnet
Segerminnet står för när jag forskat på namnet
Ernst Gottfrid Pettersson, f. 1883-04-09,
Huddinge, Stockholms län.
MVH
Maj Carlsson

2007-01-28, 15:45
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Maj!
 
Det finns en plats som heter Segerminne som är nämnd i ett område 4 i Huddinge kommuns vattenutredning.
Till område 4 hör för övrigt även Solgård, Sörskogen, Balingsnäs, tomtberga, Hörningsnäs, Kynäs och Stuvsta gård.
 
MVH
 
Sam

2007-01-28, 16:47
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Maj!
 
www.dn.se hittade jag följande:
 
Vilken seger har området Segerminne fått sitt namn av?  
Fråga: Jag växte upp i trakten av Milsten-Snättringe-Stuvsta. På kartan heter området bakom Stuvsta centrum Segerminne, men så vitt jag vet har det aldrig kallats så i folkmun; det enda som påminner om namnet är Segersminnesvägen. Ända sedan barndomen har jag undrat vilken seger området ska vara ett minne av, vet du?
Max Lager
 
 
Svar: Ja, det vet jag. Historien om Segersminnes tillkomst är mycket intressant och upplysande.
 
Namnet förknippades under en lång tid med segern vid Brännkyrka 1518. Då slog riksföreståndaren Sten Sture den yngre (med Gustaf Vasa som ban?rförare) överraskande tillbaka Danmarks anfallande styrkor och Sverige fick uppleva några års frihet från unionsförtrycket.
 
Många trodde att det restes ett minne över segern i din barndomsbygd. Efter danskarnas militära triumf 1520 avrättades många svenska upprorsledare på Stortorget den 8 och 9 november (Stockholms blodbad) och därefter skulle segersminnet ha förstörts.
 
Men sanningen om namnet Segersminne är annorlunda beskaffad. Ursprungligen hette området Segelmundi, det vattensjuka stället vid bäckmynningen. Under den romantiska medeltiden ändrades detta namn till Sigridsmynde (Sigrids morgongåva).
 
Och sedan blev det Segersminne.  
 
 
Det skulle vara intressant om detta finns dokumenterat i någon annan handling och i så fall var.
 
 
MVH
 
Sam

2007-01-28, 17:09
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Maj!
 
På Häradsekonomiska kartan 1901 finns Segerminne öster om järnvägen mellan Stuvsta och Älvsjö.
Jag bodde i Stuvsta hösten 1969 när jag läste på KTH, jag måste ha åkt förbi Segerminne morgon och kväll utan att ha vetat om detta.  
Se kartan nedan.
 
 
 
 
 
MVH
 
Sam

2007-01-28, 17:55
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej igen, Maj!
 
Idag finns det en plats i Stuvsta som heter Segersminne, se kartan, den ligger bara något hundratal meter från Älgvägen, där jag bodde 1969.
 

 
MVH
 
Sam

2007-01-28, 18:20
Svar #5

Maj Carlsson (Maj)

Hej Sam!
 
Tack så mycket för Ditt snabba svar. Intressant
att få ta del av uppgifterna kring Segerminnet.
Platsen (förmodligen en gård) eftersom mannen
var dräng och folkbokförd där 1900. Han föddes i
Botkyrka men flyttade tydligen till denna plats
eller gård. Ingick Botkyrka under Huddidnge på den tiden?
Hälsningar
Maj

2007-01-28, 18:32
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Maj!
 
Botkyrka och Huddinge har inte haft något samband. Däremot har Huddinge och Brännkyrka haft samband till och från.
 
MVH
 
Sam

2007-01-28, 21:37
Svar #7

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Segersminne, skrevs även som Sigridsmynde eller, 1836-1860, Kräplan. Det är upptaget som dagsverkstorp under Stuvsta i husförhörslängderna från 1846. Enligt 1825 års jordebok har det tillhört Älvsjö gård.
 
Detta är början på en artikel som jag fick fram på Google.
 
Arne Forsman

2007-01-29, 10:22
Svar #8

Maj Carlsson (Maj)

Till Sam och Arne
 
Tackar för uppgifterna!
Hälsningar
Maj

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna