ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordplana  (läst 505 gånger)

2004-06-27, 16:01
läst 505 gånger

Bengt Österholm

Hej!
Jag har hittat gamla dokument hos min farmor från 1950-talet då någon forskat i vår släkt. En viss Olof Österholm har på 1850-talet flyttat till eget boende vid Nordplana. Är det någon som vet vart det ligger?
Olof Österholm föddes 1804 i Vrena och flyttade runt i trakterna kring Stigtomta innan han 1834 flyttade till Sorunda.
1851 fanns han i kyrkboken för Påtåker så det är inte omöjligt att han flyttat tillbaka till Nyköping men jag kan inte hitta Nordplana varken i Sorunda eller Nyköping.
Är det någon som har hört talas om Nordplana?

2004-06-27, 21:26
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Bengt,
enligt Arkion 1890 fanns ett Nordplana i Sorunda församling. Kan inte ha varit något större ställe, för detta år bodde endast fyra personer där: en 93-årig musikdirektör Hollberg med 60-årig piga samt två hyresgäster; en arbetskarl Eriksson med hustru.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-27, 23:03
Svar #2

Bengt Österholm

Tack Maud för svar.
Det var en källa som jag inte kände till, är ny på det här. Förmodligen är det samma ställe.  
Olof Österholm lät inregistrera ett nytt namn, Christineholm efter sin hustru Maria Christina Ersdotter. 1861 dog Olof 57 år gammal. Änkan bodde kvar t.o.m 1866. Då hade alla barn flyttat.
Vidare står det att hon bosatte sig på annat håll inom Nordplana men dog redan 1867.

2004-06-27, 23:35
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Bengt,
år 1890 fanns även ett Kristineholm i Sorunda. Där bodde då endast en person, en barnmorska Norström.
Föreslår att du tar kontakt med Sorunda församling och/eller Nynäshamns kommun för att närmare lokalisera Nordplana/Kristineholm.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna